Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

65-plussers besteden bovengemiddeld aan AGF in de supermarkt

Ruim een kwart van de bestedingen binnen supermarkten komt van 65-plus huishoudens. 56% van de omzet in de supermarkt komt binnen van de 50-plussers. De verwachting is dat het belang van de groep van 65 jaar en ouder steeds verder gaat toenemen.

Stijging aantal bezoeken aan supermarkt
Per kassabon werd er in november 2,4% meer afgerekend (€ 22,55 november 2016 en € 22,02 november 2015). Ook is er een stijging van 0,9% in het aantal supermarktbezoeken.

Aankoopgedrag ouderen wijkt fors af
Het aankoopgedrag van ouderen (65-plussers) wijkt sterk af, zowel qua assortiment, online boodschappen doen als ook de gekozen supermarktformule.
Wat het assortiment betreft geven ouderen relatief weinig uit aan zoutjes, frisdrank en diervoeding en besteden ze bovengemiddeld aan bloemen & planten, wijn, warme dranken, aardappelen, groente & fruit. Ook qua online boodschappen doen, wijken ze af; zo nemen ze nog geen kwart van de online omzet voor hun rekening.
65-plussers doen vooral boodschappen bij Spar, Poiez, Aldi, Nettorama, Emte, Coop en Plus.

De supermarktomzet is in november met 3,3% gestegen naar €3,33 miljard (€3,22 miljard in november 2015). In de eerste 11 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,5% gestegen naar €31,66 miljard (€30,88 miljard t/m november 2015).

Bron: GfK

Voor meer informatie:
Joop Holla
joop.holla@gfk.com
T: 06-55323114.

Publicatiedatum: