Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
van catalogus naar webshop

Hoe Royal Brinkman Coolblue achterna gaat

Tholen - Wie dertig jaar geleden een baan kreeg als verkoper bij Royal Brinkman kreeg een flinke catalogus en een auto en kon rond gaan rijden. Tijd om orders te schrijven. Die tijd is voorbij. Op het Westland Event vertelde Ton van Mil hoe het bedrijf transformeert naar een digitale en internationale organisatie.

In 2013 werd Ton van Mil Algemeen Directeur bij Royal Brinkman. Bij zijn aanstelling werd al aangekondigd dat hij aan de slag zou gaan met de uitbouw van de e-commerce en de internationale activiteiten. "Digitaal en internationaal zijn de twee punten waarop we ons in essentie focussen", vertelde hij afgelopen woensdag op het Westland Event. "Digitaal natuurlijk in combinatie met mensentaal. Achter onze webshops zitten mensen en we blijven een kennisbedrijf. Dat is onze toegevoegde waarde en ons bestaansrecht." De kennis is opgedeeld in zeven thema's. Met de kernpunten als leidraad is vervolgens een koers uitgestippeld en zijn kansen en bedreigingen vastgesteld.



Kansen
Zo is daar de webshop. De Nederlandstalige variant bestaat inmiddels meer dan vijf jaar en de Duitse is dit jaar in de lucht gegaan. In nog eens vijftien landen is er een offerteshop. "Klanten krijgen binnen 24 uur een offerte en daardoor kunnen we sneller zaken doen." Online is deze week verder een kennisbank gelanceerd. "In plaats van de gewasbeschermingskalender van vroeger hebben we nu online een database. Je zoekt op internet bij ons naar naar de plaag en de oplossingen. Als je biologische gewasbescherming niet meer werkt, kun je direct chemie producten bestellen", vertelt Ton. "Om dat te bewerkstelligen, moesten we onze kennis digitaliseren. Je moet in de schoenen van de klant gaan staan."

Als derde punt stipt Ton het opzetten van een platform aan. "Bol.com deed in boeken en verkoopt nu alles, tot tenten aan toe. Als we de nummer één in de glastuinbouw willen zijn, moeten we nadenken binnen de thema's en onderzoeken waar de klant op zit te wachten. Kantoorbenodigdheden bijvoorbeeld, of diervoeding – daar zijn tal van voorbeelden in te bedenken." Online kunnen ze bovendien monitoren hoe de klant zich gedraagt. "Dan meten we wat werkt. Je weet welk pad we ingaan, maar het einde weet je niet."



Veranderingen binnen het bedrijf
Op basis van deze kansen en ontwikkelingen is het bedrijf flink veranderd. Inmiddels zijn bijvoorbeeld de interne bedrijfsprocessen aangepast en is de organisatiestructuur gewijzigd naar een matrixorganisatie. "De interne samenwerking is cruciaal. We willen een sturende, motiverende managementstijl aanhouden." Door de digitalisering is ook de rol van de medewerkers veranderd. "Een verkoper bijvoorbeeld heeft nu een totaal andere relatie met de klant. Hij is er niet meer om langs te komen en orders op te schrijven - dat kan de klant zelf. Maar als er problemen zijn in de teelt bijvoorbeeld, moet hij die met verve op kunnen lossen."

 Een verandering waar het bedrijf nog midden in zit, is de nieuwe denkwijze. "Denken vanuit de klantbehoefte – daar moet het hele bedrijf van doordrongen raken. Het is een enorme stap on te doorgronden wat de kweker wil en om dat in alles centraal te laten staan." En de lat ligt daarbij hoog, merken ze bij Royal Brinkman. "De laatste ervaring bij anderen is ook wat standaard van ons verwacht wordt. Vandaag besteld, morgen in huis bijvoorbeeld. Betrouwbaarheid is cruciaal en de logistiek moet steengoed zijn om mee te kunnen doen. Dat is een hele grote uitdaging."

Personeel
De veranderingen klinken achteraf misschien logisch en eenvoudig, maar het uitzoeken, uitvoeren en doorvoeren is dat zeker niet. "Het is echt geen zegetocht", vindt Ton. "We doen nu hele leuke dingen, maar het kostte bloed, zweet, bijna tranen. En we zijn er nog lang niet." Ook van de medewerkers worden immers grote veranderingen gevraagd. "Hoe krijg je je mensen daarin mee? Je moet blijven herhalen wat er gebeurt. We houden halfjaarvergaderingen, jaarvergaderingen, kwartaalvergaderingen en brengen ons evangelie met passie. Maar ook met bier en bitterballen. Het is een wisselwerking. Je moet uitleggen op welke gronden je ergens mee bezig bent, mensen de tijd geven om zaken te laten accepteren en ze daarbij ondersteunen." Zo hebben ze bij Royal Brinkman een team van sales promotors aangenomen, die telers vertellen hoe ze met de webshop kunnen werken. "De verkopers hebben daar weer profijt van."

Dankzij de veranderingen en ontwikkelingen is Royal Brinkman de afgelopen jaren gegroeid. Ton schat dat er 60-70 mensen nieuw zijn aangenomen. Daar staat tegenover dat er ook 20-30 mensen het bedrijf hebben verlaten. De gemiddelde leeftijd van de medewerkers is met zes jaar gedaald. "We willen onze mensen koesteren en willen ze kansen geven, maar soms moet je ook constateren dat het niet meer past - en dan ook het lef hebben om afscheid te nemen. We zien dat een aantal zeer gewaardeerde collega's ergens anders wel weer heel goed terecht komen."

Onderdelen
Kijkend naar de toekomst staat er voor Royal Brinkman nog genoeg op het programma. "We willen klanten nog meer bieden – we willen meer kennis digitaliseren en nog verder in de huid van de klant stappen. Op basis daarvan kunnen we het assortiment uitbreiden. Volgend jaar willen we een platform bieden voor onderdelen van producten en mechanische artikelen. De kweker zoekt een onderdeel en bij Royal Brinkman kun je het geleverd krijgen. Zo kunnen we verder digitaliseren en de klant verder ontzorgen."

Voor meer informatie:
Royal Brinkman
Woutersweg 10
2691 PR 'S-Gravenzande
t: +31 (174) 44 61 00
f: +31 (174) 44 61 50
webshop@royalbrinkman.nl
www.brinkman.nl