Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sector bewust van belang reputatiemanagement

Onder de noemer 'We do it and we do it good' vatte columnist Frans Miggelbrink de discussie samen met een zaal vol glastuinbouwondernemers over de reputatie van de sector. Tijdens het GlastuinbouwEvent van LTO Glaskracht Nederland op woensdag 30 november in het Energiehuis te Dordrecht stond de sectorreputatie centraal. De discussie met de ondernemers begon onder de titel 'Be Good and Prove it'.

De meeste ondernemers vonden de reputatie van de sector nu nog wel redelijk goed, maar de vraag is of de samenleving er ook zo over denkt en vooral ook zo over blijft denken. In deze tijd wordt het nieuws vaak beheerst door crisis en daarmee is zelfs een goede reputatie snel geschaad. Dat zou ook de glastuinbouwsector zo maar kunnen overkomen omdat veel te weinig naar buiten toe bekend is, wat de sector doet en kan. Het is niet alleen de omgeving en samenleving die steeds kritischer zijn geworden door bijvoorbeeld de schandalen in de afgelopen tien jaar. Het huidige tijdperk van social media zorgt ervoor dat de wereld steeds transparanter wordt en dat één tweet bijvoorbeeld al heel veel maatschappelijk druk op kan leveren en discussie.

Een goede reputatie is belangrijk om onze 'license-to-operate' als sector in Nederland te behouden. Reputatiedeskundige Frank Peters hield de aanwezigen voor dat vooral hun eigen gedrag voor 95% de reputatie van de sector bepaald. "Het is niet genoeg om alleen maar te communiceren of reclame voor jezelf te maken; je moet als organisatie, sector én als bedrijven laten zien dat je te vertrouwen bent. Reputatie gaat om een houding aannemen van open dialoog en verantwoordelijkheid nemen. Het gaat ook om trots zijn op de eigen prestatie en met oplossingen komen voor issues die in de maatschappij spelen. Dat moet je niet alleen vertellen, maar vooral ook laten zien én bewijzen", gaf Peters de ondernemers mee.

Piet Boer, voorzitter van FrieslandCampina, liet in zijn inleiding zien dat een goede reputatie wel degelijk tot marktkansen leidt. FrieslandCampina geniet momenteel van een zeer goede reputatie. Boer gaf aan dat dit niet vanzelf komt, maar dat het nodig is om daar hard aan te werken.

In de afsluitende discussie met ondernemers Luuk van Duijn (Gebr. Van Duijn), Aad van der Wilt (Kom in de Kas) en Sijas Akkerman (Oliithe) werd gepraat over mogelijkheden om hieraan te werken. Het gebruik van social media, publieksevenementen als Kom in de Kas en het aangaan van allianties met andere maatschappelijke organisaties (zoals Greenpeace of Stichting Natuur&Milieu) werden daarbij besproken. Van Duijn riep de ondernemers op om veel meer gebruik te maken van social media om te laten zien wat de sector wil en kan.

Bron: LTO Glaskracht Nederland
Publicatiedatum: