"Australische consumenten willen smaakvolle tomaten"
Martin Kneebone, algemeen directeur van marktonderzoek bij Freshlogic, vertelde aan de 80 deelnemers (telers, leveranciers, retailers en opleiders) aan het jaarlijkse evenement dat de afzet van verse tomaten met de volgroeide markt en het grote aanbod een sterke indicator is voor het potentieel van de AGF-branche.
"De meest overeenkomende categorie zijn de FMCG artikelen. Het is een indicator hoe de AGF-branche zich zal ontwikkelen in de toekomst," zegt Kneebone. "Het is een volgroeide categorie met meer dan 15 verschillende artikelen in een gemiddelde supermarkt. Het is dus zeer concurrerend en consumenten zoeken steeds meer naar smaak en kwaliteit, " zegt hij.
Het is deze vraag naar meer smaak en kwaliteit die de drijfveer vormt voor Monsanto, moedermaatschappij van De Ruiter, om te investeren in inzicht in de wensen van consumenten als onderdeel van zijn tomaten R&D programma. Dit heeft laten zien dat smaak uitsteekt boven alle andere factoren, die een rol spelen bij de productkeuze.
Smaak is, volgens Chow-Ming Lee, Consumer Sensory Leader bij Monsanto, een complexe chemische interactie tussen suiker en bestanddelen, die een belangrijke rol spelen in de de ontwikkeling van de karakteristieke smaken en aroma's. Hij legt uit dat deze complexe wetenschap werd gebruikt als onderdeel van een groter geheel bij de ontwikkeling van nieuwe rassen.
"Begrijpen waardoor smaak bepaald wordt en de combinatie die de meest prettige smaaksensatie creëert voor consumenten is de essentie voor de nieuwe rassen," legt Mr Lee uit.
Tomas Lomas, een tomatenkweker voor Monsanto, zegt dat het bedrijf heeft geïnvesteerd om de smaak brengende genen van het tomaten genoom in kaart te brengen. "Monsanto heeft een aantal veldtesten in Australië afgerond om nieuwe veelbelovende rassen te ontwikkelen voor de wereldmarkt. Deze veldtesten verzekeren Australische telers ervan dat ze de nieuwste tomatenrassen tot hun beschikking hebben om aan de consumenten te leveren," legt Lomas uit.
De 2016 Tomato Innovation Day was het derde evenement die Monsanto hield voor telers en andere belanghebbenden in de sector om hun kennis op te bouwen en te investeren in Australische tomaten.
Voor meer informatie:
De Ruiter Seeds
www.deruiterseeds.com