Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Amsterdam Produce Show

Gaat verhogen van consumptie om innovatie, aantrekkelijkheid, smaak of gemak?

"In onze sector hebben we op dit moment de uitdaging om in 2050 9,7 mld mensen te voeden. Iedere nacht gaat 1 op de 10 mensen met honger naar bed. Ook obesitas en klimaatverandering zijn niet enkel een uitdaging voor de overheid. We hebben ook het bedrijfsleven nodig," zei Martijn van Dam, de Nederlandse Staatssecretaris Economische Zaken op de eerste editie van de Amsterdam Produce Show. 


Martijn van Dam, Nederlandse Minister van Landbouw.
 
"Mijn eerste boodschap van vandaag is dat we de verantwoordelijkheid hebben om een breed assortiment van gezonde voeding de consumenten aan te bieden en dat we hierin moeten blijven samenwerken. Ten tweede is internationale handel erg belangrijk om deze doelen te bereiken. Internationale handel is succesvol gebleken in het verzekeren van een wereldwijd aanbod van gezonde groenten en fruit van hoge kwaliteit met goede prijzen. Ten derde is er meer verse voeding op de markt. Het is daarom belangrijk om betere en duurzamere methodes te gebruiken om te voldoen aan de wensen van toekomstige generaties," zei van Dam.

"Het is belangrijk om onszelf af te vragen wat onze specifieke kwaliteiten zijn als individuele ondernemers en op basis hiervan op zoek te gaan naar partners en nieuwe ecologische en duurzame projecten."


Gastheer Jim Prevor (links) en het panel; Shawn Harris, CEO van Nature's Pride, Dick Spezzano, Amerikaans consultant en voormalig vicevoorzitter van productie en bloemen bij The Vons Companies, Herman Peppelenbos van Wageningen UR and Sijas Akkerman, Consultant en voorheen werkzaam bij NGO Natuur & Milieu.

Verhogen consumptie
Voor CEO Shawn Harris van Nature's Pride is het succesvol gebleken om eetrijpe exotische producten zoals avocado's, mango's en bessen aan te bieden. "De consumptie van avocado's en mango's is de laatste 10 jaar met 20% per jaar toegenomen," vertelde Harris.

Zowel Harris en Herman Peppelenbos van Wageningen UR gaven aan dat bij het verhogen van consumptie het vooral belangrijk is om innovatieve producten op de markt te brengen. "Vaak ligt de focus op promotie maar eigenlijk zijn innovaties in gemak en smaak belangrijker," vatte de gastheer samen.

Harris: "Hiernaast is het ook erg belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd kennis maken met het eten van groenten. Ook moet de consument begrijpen hoe gezond onze producten zijn. We hebben de overheid nodig om de consument te overtuigen meer groenten en fruit te eten."

Sijas Akkerman, consultant, voormalig NGO Natuur & Milieu: "Het is makkelijker om consumenten ergens voor over te halen als ze denken dat het overgrote deel van de mensen dit al doet."

Voor Peppelenbos is gemak erg belangrijk. "Bij dit evenement staat fruit op tafel in plaats van zoetigheid, wat heel goed is. Niemand heeft het echter nog gegeten omdat het niet gemakkelijk te eten is. Snacktomaatjes en -komkommers zouden een goede optie zijn."

Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het marktaandeel van een nieuw product niet ten koste gaat van het marktaandeel van een andere sector zoals dat van bewerkte voeding. Het moet niet de consumptie van andere groenten gaan vervangen, want dan blijft de totale consumptie hetzelfde. Ook de smaak is nog steeds erg belangrijk voor consumenten."
Publicatiedatum: