Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt sluitkool

Zo'n 90 procent van de wereldwijde koolproductie is te vinden in Europa en Azië. In Noord-Europa is er een goede markt voor kool. Die situatie is onder andere te danken aan de opmars van de convenience markt. in veel van deze producten wordt kool verwerkt. Waar in deze landen de kleine kolen het goed doen, geven de Russen juist een voorkeur aan de grote maten. In de VS kampen telers problemen in de teelt, wat de aanvoer vertraagd en de prijzen stuwt.

Mot problematisch voor Amerikaanse teelt

Dankzij het milde klimaat in de Santa Maria Valley in Californië kunnen telers jaarrond de kolen produceren. De oogst van de rode en savooie kool gaat jaarrond door, vertelt een teler. In het warme voorjaar en de warme zomermaanden duurt het groeiseizoen 125 dagen. In de koele maanden in het najaar en de winter worden dat 165 dagen. In deze tijd van het jaar is ook de Central Valley in Californië en zijn de oostelijke staten Georgia en New Jersey ook aan de markt.



De telers in het westen van het land hebben te kampen met de Diamondblack mot. Ondanks de goede aanvoer uit andere delen van het land, staat het volume daardoor onder druk. Dat resulteert in een opwaartse trend voor de prijzen.
In aanloop naar de feestdagen als Thanksgiving en St. Patrick's Day stijgt de vraag naar kool. Er is vooral een goede markt voor de savooie kool. Die kool is veel populairder dan de rode. De vraag neemt toe doordat de kolen veel verwerkt worden in vers gesneden salades.

Koolmarkt België groeit

De witte spitskool is in België bezig met een opmars. Waar deze kool in Nederland al veel bekendheid geniet is het in België een minder gekende soort. Een teler vertelt niet aan de grote vraag naar deze kool te kunnen voldoen. Hij zet in op een aanbodseizoen van 6 maanden. De rode variant is nog minder bekend dan de witte. Alleen vanuit de horeca is er wat interesse, maar de handel ziet deze kool niet zitten. In het algemeen zit de Belgische koolmarkt in een 'positieve flow'. De vraag naar kolen veranderd richting de kleinere maten, met een gewicht tussen de 1,3 en 2,2 kilo. Dankzij de kant-en-klaarmaaltijden is de vraag naar sluitkool de laatste jaren gestegen.

Russen willen grote kolen

Tot november is er voldoende binnenlandse kool beschikbaar op de Russische markt. Daarna komt Servië aan de markt. Een grote importeur vertelt dat de markt nadelig is beïnvloed door de boycot. Het bedrijf vertelt voorheen te importeren uit Nederland, Duitsland en Polen, drie landen die door de boycot afgesneden zijn als handelspartners. Wel is er enige smokkel via Wit-Rusland van vooral Poolse kool, maar de markt voor die producten lijkt te krimpen.

De Russische consument heeft een voorkeur voor de witte, Chinese en rode kool, met de witte als grote favoriet. Het zijn vooral de grote maten waar een goede vraag naar is. In het algemeen is er maar weinig vraag naar de kleine sorteringen die het in andere delen van Europa juist goed doen. De markt kent een piek in de wintermaanden, tijdens de zomer krimpt de vraag aanzienlijk. Daarnaast is de markt gevoelig voor prijsschommelingen en veranderingen in aanvoer.

Duitsland: kool blijft populair

Een handelaar vertelt dat een groot deel van de kool die het bedrijf vermarkt geïmporteerd wordt uit Italië. De laatste twee jaar is de vraag naar kool gestegen. Kool blijft een populaire groenten onder Duitse consumenten, vooral de groene, rode en witte kool doen het goed. Volgens een handelaar komt dat door de vele toepassingen van kool. Traditionelere groenten, zoals kool en aardappelen, doen het goed op de Duitse markt. Een bedrijf vertelt in het kielzog van de groeiende vraag in de afgelopen jaren de productie ook te hebben uitgebreid met 5%.

Portugal teelt voor export

Hoewel de Chinese kool geen populair product is onder Portugese consumenten, zag een bedrijf wel het potentieel van deze kool op de Noord-Europese markten. Het teeltbedrijf produceert de kool in de wintermaanden nu voor de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee vult het land de gaten in de seizoenen van de Noord-Europese landen. Het seizoen loopt van november tot mei. Vorig jaar was een goed jaar voor de Portugese telers. Verschillende landen hadden problemen met de kwaliteit en de vraag was goed. Het Zuid-Europese land was ruim een maand praktisch alleen aan de markt. De teler testte de teelt van de rode Chinese kool, een product dat volgens deze teler een goede kans maakt. De Portugese consumenten hebben een voorkeur voor de traditionelere koolsoorten.

Italië verwacht mooie oogst

De belangrijkste teeltgebieden liggen in het Zuid-Italië, Lazio, Veneto en Emilia Romagna zijn de belangrijkste teeltgebieden. Het aanbod kool is zeer divers, variërend in kleur van wit tot donkerrood. Het seizoen in Verona, Padua en Rovigo is voor de 300 telers daar goed begonnen. De zomermaanden waren niet te warm, waardoor de verwachting is dat er een goede oogst volgt halverwege deze maand. Het areaal van de savooie kool staat wel onder druk. Een daling van 30% in areaal is bevestigd.

Door het grote aanbod aan groenten was de prijs op de markt in Lusia begin oktober laag. Door de plotselinge daling in temperatuur steeg de vraag naar kool op de markt in Turijn. De verkoop van savooie kool deed het goed met prijzen tussen de 0,40 en 0,45 euro per kilo voor kool uit Piedmont en Veneto. Nieuwe trend is de groeiende populariteit van boerenkool op de markt. De kool dankt die groei aan de status als superfood.

Frankrijk

De prijzen in Frankrijk lopen uiteen van 50 cent per stuk tot 75 cent per stuk, afhankelijk van soort en kwaliteit. De biologische kool is fors duurder met een prijs tussen de 3 en 4 euro.

Elke week publiceren FreshPlaza en AGF.nl een overzicht van de marktsituatie van een product in een wereldwijde context. Met deze artikelen willen we een beeld geven van een wereldmarkt, die steeds kleiner wordt door de globalisering. Volgende week staan peren centraal.