Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pepijn de Jong en Jelle van Dijk over drie jaar Valstar Overseas:

"We beleveren klanten van Los Angeles tot Hong Kong"

Tholen - Drieënhalf jaar geleden startte Pepijn de Jong de overzeese tak van de Best Fresh Group op en twee jaar terug kwam Jelle van Dijk het team van Valstar Overseas versterken. Inmiddels is er binnen Valstar Holland een team om hun heen gevormd. "In de loop der jaren is de handel fors toegenomen. We hebben een forse groei doorgemaakt en beleveren klanten van Los Angeles tot Hong Kong, inclusief het zuidelijk halfrond. Ook de Afrikaanse markt wordt steeds interessanter."



Vruchtgroenten grootste aandeel
"Feitelijk houden we ons bezig met alle handel die in een container gaat of met luchtvracht wordt vervoerd", vertelt Jelle. "Vruchtgroenten maken het gros uit van ons assortiment, maar in Noord-Amerika en Canada weet men ook goed raad met groenten als Hollandse prei, witlof, spruiten, rabarber en knolselderij. Verder leveren we in het Midden-Oosten en Azië vooral mix-pallets uit het totaalassortiment, een vak dat men hier in de loods goed beheerst. Verder wordt bio steeds interessanter, zeker voor bestemmingen als Saudi-Arabië en Jordanië."

Hoewel de lokale teelt in Mexico en Canada fors is toegenomen, is er volgens Pepijn nog genoeg ruimte voor het Nederlands product. "Helaas mogen er nog altijd geen Hollandse tomaten naar Noord-Amerika, maar als Nederland kunnen we behoorlijk wat gaten in de Mexicaanse en Canadese kasgroentenproductie opvullen. Het voordeel van de grote Amerikaanse markt is dat als er een tekort is, er ook gelijk een groot tekort ontstaat. Zo is er afgelopen jaar een gezonde vraag naar Nederlands product geweest en die trend lijkt zich deze winter voort te zetten. Daarnaast heeft de gunstige dollarkoers onze export een boost gegeven. Nu de anti-dumpingheffing bij de export van paprika's naar Canada van de baan is, worden ook hier de nodige kansen benut."

Kantoor in Spanje
Het is volgens de exporteurs te vroeg om zelf een positie te verwerven in de Mexicaanse teelt. "Wellicht is dat interessant voor de langere termijn. Vooralsnog willen we eerst de Hollandse en Spaanse handel verder op de rit krijgen. Met een eigen kantoor in Spanje hebben we de mogelijkheid om, als de markttoegang dat toelaat Spaanse paprika's naar Noord-Amerika te exporteren. Zowel vanuit Spanje, Israël als Nederland werken we met preferred-supplyers, die ons een afgesproken kwaliteit en volume kunnen garanderen."

"Ook het Midden-Oosten is een bijzonder interessante markt. De lage olieprijs is natuurlijk gunstig voor de luchtvrachttarieven. De mensen hebben geld beschikbaar, maar weinig kennis van groenten en fruit. De retail is volop in ontwikkeling. We sturen veel samples die vaak doorgroeien naar reguliere of nieuwe business", vertelt Pepijn. "Zo volgen we de opening van de markt in Iran met de nodige belangstelling. Nu is het betalingsverkeer nog wat onzeker en moet je aan strenge eisen voldoen, maar als die van de baan zijn, gaan we zeker een rol spelen op deze markt."

Export spreiden
Azië, en dan met name China, zien de exporteurs vooral als een markt voor de langere termijn. "Als volgende jaar de markt opengaat voor Nederlandse paprika's gaan we de export naar China opstarten. Tijdens de afgelopen Asia Fruit Logistica hebben we daar weer de nodige contacten opgedaan. Maar we zullen ons nooit focussen op één regio en onze export altijd blijven spreiden. Gaat er dan wat minder volume naar een markt als Amerika, dan hebben we altijd alternatieven in Azië of het Midden-Oosten."

Op de vraag of de concurrentie op de overzeese bestemmingen toeneemt, antwoordt Jelle. "Er zijn altijd kapers op de kust. Zo zie je best veel bedrijven met lage prijzen -die vaak fors onder de marktprijs liggen om zo binnen te breken - de markt binnendringen. Dat is vervelend en werkt marktverstorend, maar we zijn er niet bang voor. Uiteindelijk zie je klanten vaak toch weer terugkomen omdat 'prijsschieters' het uiteindelijk niet volhouden."

"Wij willen niet de goedkoopste zijn, maar wel de beste. Wij behandelen klanten ook als partners. Daarom reizen we de hele wereld over naar onze klanten en zoeken we naar partnerships voor de lange termijn. Dat werpt zijn vruchten af, want we kunnen meer dan tevreden zijn over de groei die we hebben doorgemaakt. Er is nog genoeg werk aan de winkel, maar we zijn er klaar voor om de komende jaren die kansen te benutten."

Voor meer informatie:
Jelle van Dijk
Valstar Holland
ABC Westland 110
2685 DB Poeldijk
T: +31 174 530856
J.vanDijk@valstar.nl
www.valstar.nl