Willem-Jan Coolbergen presenteert zijn radijzen op Fruit Attraction 2016.
Willem-Jan besloot om radijs zonder blad te introduceren. De radijs is voornamelijk bedoeld voor de verwerkingssector. "In eerste instantie deden we alles met de hand, waardoor de arbeidskosten twee keer zo hoog waren. Daarom zijn we machines toe gaan passen, die tot 10 ton aan product kunnen verwerken."
De freshcut-sector heeft behoefte aan schone radijs. "Een klant die bijvoorbeeld julienne-radijs verpakt, heeft een product nodig dat gelijkvormig is en makkelijk kan worden verwerkt."
"Spanje is geen grote markt voor radijs, omdat het land ze eerder importeert dan zelf teelt. Spaanse klanten, en dan met name supermarkten, hebben behoefte aan radijs zonder bladeren. Hetzelfde geldt voor Italiƫ."
Tijdens de winter wordt de radijs geteeld in 3 cyclussen op 60 hectare aan teeltkassen. "De andere drie cyclussen vinden plaats in een bedekt areaal van 20 hectare. We maken tijdens de zomer gebruik van biologische mest, zodat de bodem opnieuw wordt voorzien van voedingsstoffen."
Bij innovatie heeft Willem-Jan het ook over de verpakking. "Er wordt al 40 jaar lang gebruik gemaakt van plastic puntzakken waar 12 radijzen in passen. We moeten alternatieven zoeken, waardoor de consument het product beter kan herkennen."
Contact:
William Coolbergen
sole administrator and sales manager
Email: william@ortolanda.com
OrtOlanda
Via Migliara 45
04010 Borgo Grappa (LT)
Tel.: +39 0773 209087
Fax: +39 0773 209317
Email: info@ortolanda.com
Web: www.ortolanda.com