Marco Bertoli en Laura Pedrini van Mioorto tijdens Fresh Market 2016 in Warschau
"We nemen ieder jaar deel aan de beurs omdat we er altijd weer nieuwe kopers ontmoeten. Bovendien geeft het ons de gelegenheid ervaringen uit te wisselen en ons te informeren over de actuele situatie op de markt. Het viel ons op dat er tijdens deze editie veel nieuwe gezichten en stands aanwezig waren. "Het leek wel of dit jaar minder consumenten de beurs bezochten en er meer bezoekers vanuit de sector aanwezig waren en dat was erg prettig," vertelt Laura Pedrini van Mioorto.
Toen het bedrijf in 2005 de Poolse markt betrad, begon het met de verkoop van salades. Sindsdien heeft Mioorto zijn assortiment uitgebreid met een grote variatie aan voorgesneden, kant-en-klare, gewassen salades en groenten, die inmiddels in het hele land verkrijgbaar zijn.
Het bedrijf doet zaken in 16 verschillende landen. In de retailsector in al deze markten bestaat er een grote vraag naar voorgesneden salades. De consument van vandaag heeft minder tijd om te koken en wil graag een snelle en gezonde maaltijd.
Naast het assortiment salades levert het bedrijf ook voorgesneden groenten zoals pompoen, bonen, bloemkool, uien, wortelen, prei, selderij, broccoli en gemengde groenten. Door de verschillende verpakkingen en snijwijzen is er voor ieder wat wils. De groenten zijn ideaal als bijgerecht of als onderdeel van het hoofdgerecht. Met het winterseizoen in aantocht wil Mioorto eveneens groenten introduceren, die met tray direct in de magnetron bereid kunnen worden en binnen 6 minuten klaar zijn.
"Polen is altijd een strategische markt voor ons geweest en we zien ons aandeel hier jaar na jaar groeien. Toen we 11 jaar geleden voor het eerst op de Poolse markt kwamen, was de consument alleen nog maar bekend met voorgesneden ijsbergsla, uien en prei. Inmiddels is er vraag naar verschillende melanges en salades. Men moet zich realiseren dat een voorgesneden salade weliswaar duurder is maar vanwege het gebruiksgemak ook veel tijd bespaart. Nu de consument steeds minder tijd lijkt te hebben, beschouwen we onze producten als een tijdsbesparende service. Rucola is nog steeds de meest verkochte slasoort maar er is ook veel vraag naar jonge bladsla," aldus Pedrini.