Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John Said, Fresh Select

Aziatische consument op zoek naar iets nieuws

Australië staat bekend als fruitexporteur, maar hoe staat het eigenlijk met de groentenexport? Tijdens de vakbeurs Asia Fruit Logistica, die onlangs in Hong Kong plaatsvond, was de Australische AGF-sector ruim vertegenwoordigd en naast fruitexporteurs namen er ook flink wat groentenproducenten en -exporteurs deel aan de beurs.
 

Zo ook het Australische Fresh Select, dat al zo'n 60 jaar sla en koolgewassen teelt voor de retail- en groothandelssector in Australië en Oost-Azië. De merknaam The Naked Lettuce Company wordt hoofdzakelijk voor de export gebruikt maar ook wel voor de binnenlandse markt.



Het productaanbod varieert van sla, bloemkool, kool, broccoli en spruiten tot kalettes. "We exporteren momenteel naar Singapore, Maleisië en Hong Kong," vertelt John. "Deze markten zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit geldt met name voor Singapore en Hong Kong, maar ook in Maleisië groeit de vraag naar Australische groenten. We leveren onze sla per krop, waarbij sommige producten voor het gemak van de consument in folie verpakt worden." 




Australische AGF heeft de reputatie schoon en groen te zijn. De consument in Oost-Azië is bekend met de Chinese groenten die daar op de markt zijn. Australische groenten hebben echter een veilig imago wat aanspreekt bij de consumenten op deze markten," aldus John.




Zuid-Korea is volgens John een potentiële markt. "Hoewel dit land veel van zijn eigen groenten teelt, tonen zij steeds meer belangstelling. Ook in het Midden-Oosten, dat altijd al interesse had in Australische producten, groeit de vraag, met name vanuit Dubai.




De Aziatische consument is duidelijk op zoek naar iets nieuws. "We hebben onze kalettes gepresenteerd in onze stand in Hong Kong en de belangstelling was groot, evenals voor onze baby-broccolivariëteiten."

Op dit moment exporteert Fresh Select slechts zo'n 3% van zijn productie maar het bedrijf wil dit percentage verhogen naar 5% tot 7%. "Asia Fruit Logistica bood ons een unieke gelegenheid om de banden met onze bestaande klanten aan te halen en een kijkje te nemen bij de verschillende sectoren om te zien waar deze zich zoal mee bezighouden."

Voor meer informatie:
John Said
Fresh Select
Tel: +61 3 9749 9200
Email: john.said@freshselect.com.au
www.freshselect.com.au


Publicatiedatum: