"Klanten genoeg, maar marge en winst lager door Russische boycot"
Ontzorgen
"Onze doelstelling binnen het bedrijf is om onze klanten van A tot Z te ontzorgen. Dat zie je terug in onze werkwijze. We brengen eerst de doelstelling en de belangen van de klant zorgvuldig in kaart en proberen daarbij voortdurend de vertaalslag te maken vanuit de wensen van de managementlaag die dat aanstuurt. We nemen projecten aan en leveren vervolgens pasklare oplossingen op klantvragen. Als een exporteur bijvoorbeeld binnen een bepaalde periode aan de handel moet leveren, dan noemt de klant het benodigd aantal personeel en wij stemmen de invulling daarop af. De doelstelling van onze klant verwordt tot ons motto.
Diezelfde rol hanteren wij ook binnen de aanbodkant van personeelswerving. De doelstellingen van het individu, de werkzoekenden, brengen wij weer aan de bedrijven over. Van belang hierbij is dat het personeel genoeg voldoening haalt uit hun werk. Eenmaal tewerkgesteld blijven we in onze mensen investeren door hen opleidingsmogelijkheden te bieden. Die investering is in het belang van onze klanten én van ons personeel", vervolgt Yosef.
Loon naar werken
In de personeelsdiensten staan twee vormen van werving en selectie centraal: op uitzendbasis en via contracting. "Vanuit de productietak van Yoska doen we aan contracting, dat als een losstaand gecertificeerd bedrijf opereert. Daarin wordt gerekend op prestatiebasis, per eenheid rekenen we af. We betalen boven minimumloon en doen aan loon naar werken: wie beter presteert, wordt beter beloond. Daarmee wordt hard werken gestimuleerd. Wij hebben daarmee tot op heden goed resultaat geboekt.
De productiviteit van ons personeel wordt ook gemeten. Daarvoor hebben wij onze eigen middelen. Zo kunnen we het productieritme bepalen. Als een werknemer in een bepaalde periode dat productieritme kan bijhouden, dan wordt de beloning hoger. En als diegene het niet kan bijhouden, dan doen we er alles aan om alsnog op dat niveau te komen. Daarbuiten is het grote voordeel aan die tussentijdse metingen dat we hierdoor gericht talentenbeleid op touw kunnen zetten."
Afzetproblemen telers
Volgens Yosef is het nog een hele uitdaging om personeel te vinden dat aan de gewenste kwaliteit voldoet. Zeker in combinatie met de gevraagde prijs vanuit de klantenkring. Dat komt voornamelijk door aanhoudende, hoge inflatie en afzetproblemen van veel teeltbedrijven. "Er zijn de laatste tijd prijsproblemen geweest, maar nu gaat het redelijk. We mogen overigens niet klagen over de omzet: klanten zijn er genoeg, maar de marge en de winst vallen soms lager uit dan gehoopt. Veel telers of telersorganisaties zijn getroffen door de boycot in Rusland. Nu zijn er inmiddels meerdere bedrijven die elders klanten hebben kunnen vinden, maar een substantieel deel is nog altijd op zoek naar nieuwe afzet. Voor hen kan het nog wel even duren voordat hun productie weer op gang komt. Het zou wel helpen als de regelgeving voor ondernemers wat soepeler wordt gemaakt. De sector zelf heeft gelukkig goed geluisterd", besluit Yosef.
Voor meer informatie:
Yosef Shahkaman
Yoska Personeelsdiensten B.V.
Zichtenburglaan 31
2544 EA Den Haag
M: +31 (0)6-34241351
T: +31 (0)70-4400530
F: +31 (0)70-3971985
yosef@yoskabv.nl
www.yoskabv.nl