Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volkert Engelsman, Eosta:

"Bio wordt goedkoper, veel goedkoper"

Tholen - Volkert Engelsman van Eosta kreeg na het artikel in het FD honderden reacties binnen. Hij beschuldigde supermarkten, en met name AH, van 'crimineel' en 'niet-transparant' gedrag. De respons op zijn uitingen was met name lof en steunbetuigingen. "Opvallend was dat ik niets dan positieve reacties binnen heb gekregen", aldus de CEO van het biologische bedrijf. "Iedereen was blij dat iemand eindelijk de moed had om een groot probleem uit te spreken dat niemand hardop durfde te zeggen."

True Costs
"Het mooiste is dat de reacties uit zo'n brede hoek kwamen. Niet alleen uit de 'duurzaamheidshoek', maar ook de gangbare landbouw, overheid en nog veel meer instanties. Ik denk zeker dat het een bouwsteentje kan zijn in ons 'True Cost-verhaal', de pilot die we samen met veel partijen zijn opgestart. (Lees hier meer over de The True Cost of Food).


Directeur Volkert Engelsman, te midden van zijn medewerkers, op kantoor in Waddinxveen.

De strekking van zijn verhaal is dat er bij de retail te grote machtsconcentraties plaatsvinden. Telers die tegen elkaar worden uitgespeeld en geen eerlijke prijs ontvangen is het grootste probleem waar Volkert mee zit. "Die te lage prijs die telers ontvangen gaat ten koste van oppervlaktewaterkwaliteit, klimaat- milieu in het algemeen. Doordat er zo'n machtsongelijkheid is, wordt het er niet beter op. "Iedereen lijkt het erover eens: consumenten willen graag een product dat gezond voor ze is én bijdraagt aan een beter milieu. Waarom gebeurt het dan nog niet? Waar zit de fout in het systeem?"

We moeten gaan rekenen
Engelsman wil naar transparantie in de zin van monetarisatie. "We moeten bio uit de 'geloofssfeer' halen en gaan rekenen. Rekenen wat de impact is van een bepaalde productiemethode op de gezondheid of op het milieu. Dit kunnen we niet verdoezelen achter een gebakken lucht van een Vinkje of een Milieukeur. Op het moment dat we die kosten inzichtelijk hebben weten we wat de juiste prijs is. Als je geen oppervlaktewatervervuiling wilt - zoals Radar in zijn programma toelichtte - en als je wel een eerlijke inkomensverdeling wilt, dan is dit de prijs." Zal er dan nog een prijsverschil zijn tussen bio en conventioneel? "Sowieso is bio nu niet te duur, maar gangbaar te goedkoop. Ik denk dat als we naar een eerlijkere prijsvorming zouden gaan, die dus de échte kosten honoreert, dat bio dan goedkoper wordt. Veel goedkoper. We gaan uiteindelijk allemaal duurzamer en gezonder eten."

Bio is de beste optie die we hebben

Als de echte kosten eenmaal in kaart zijn gebracht gaat bio explosief groeien volgens hem. "Het is ondertussen ook glashelder dat ook de gangbare telers geen pesticiden en geen vervuiling willen. Ook willen ze niet dat de bijen dood gaan. Ze kunnen op dit moment alleen niet anders, want ze krijgen te weinig geld. Telers worden momenteel gedwongen om op een niet-natuurlijke manier te telen. Ze zouden een andere keuze maken bij een juiste betaling." Volkert geeft aan dat hij niet wil beweren dat bio 'de enige oplossing' is. "Ik durf wel hardop te zeggen dat bio voorlopig de beste optie is die we hebben. De gangbare landbouw bedient wel de productiviteitsagenda van vandaag. Daarin scoren ze hoger dan bio. Maar het heeft een prijs voor milieu, voor pesticiden, voor het klimaat, voor de waterkwaliteit. Een prijs die we op langere termijn gepresenteerd krijgen. Bij bio wordt geaccepteerd dat op korte termijn wat minder wordt ontvangen, maar wel met behoud van onze natuurlijke hulpbronnen. En niet te koste van natuurlijke hulpbronnen."

True Cost of Food
Hij gaat verder in op de 'winst' van de supermarkten. "Retailers hebben een winstdefinitie als prestatie-indicator. De consument gaat er op achteruit, de transparantie gaat erop achteruit, de telers gaan er op achteruit en het milieu ook. Maar er is nog steeds sprake van winst. Dat is toch raar? Winst is een ander woord voor succes. Ik vind niet dat je nu van een succes kan spreken. Het is een succes voor een kleine economische elite die toevallig wat aandelen in de hand heeft. En onder het motto 'wat niet weet, wat niet deert', over wiens rug die winst gemaakt is. Ook al is iedereen er tegen in de samenleving. Daar zit ergens het probleem. De True Cost of Food-campagne wordt momenteel wereldwijd ondersteund en omarmd door de juiste partijen. Ook door de accountancy zoals Ernst & Young die de 'winst' van de retailers straks gaan bekijken. Met de juiste financiële modellen hebben zij zo in beeld dat de winst van AH tot stand is gekomen ten koste van de ecologische en sociale welvaart. Het zal allemaal gemonetariseerd worden. Ik denk dat straks retailers vanzelf verlost worden uit die wurggreep van een verkeerde winstdefinitie. Als ze verstandig zijn anticiperen ze er alvast op."

Reactie AH/CBL:

Miranda M.G. Boer, manager PR en Communicatie CBL reageert namens het CBL. "Als CBL hechten wij er aan om onder de aandacht te brengen dat de supermarktbranche, zowel individueel als branchebreed, al jaren werkt aan verduurzaming in de keten. Ook binnen de samenwerking van de Alliantie Verduurzaming Voedsel. Het overgrote deel van wat Nederlandse boeren en tuinders produceren, wordt geëxporteerd. Slechts 12,5% belandt in de schappen van de Nederlandse supermarkt. De invloed van de supermarktbranche op marktprijzen is daardoor zeer beperkt."

"Voor de supermarktbranche is verduurzaming van groot belang. Hierin zijn de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet. Zo is inmiddels 94% van het assortiment varkens- en kippenvlees verduurzaamd en is de supermarkt het belangrijkste afzetkanaal voor biologisch. Samenwerking in de keten is hierbij voorwaarde voor succes. De Alliantie Verduurzaming Voedsel is daarvoor het aangewezen platform. In deze Alliantie werken LTO Nederland (boeren en tuinders), FNLI (levensmiddelenindustrie), Veneca (cateraars), KHN (horeca) en CBL (supermarkten) samen om de voedselketen te verduurzamen. Daarnaast spreken de supermarkten met hun leveranciers over mogelijkheden om te verduurzamen."

Voor meer informatie:

Volkert Engelsman
Eosta
Transportweg 7
2742 RH Waddinxveen
0180 635500
Volkert.Engelsman@eosta.com
www.eosta.com
www.natureandmore.com