Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Terugbrengen voedselverspilling'

Britse retailers zien kansen voor afzet 'lelijke' AGF

In het AGF-schap heeft een geleidelijke revolutie plaatsgevonden. Na jaren waarin perfectie het criterium was, lijkt de consument nu eindelijk bereid te zijn AGF met schoonheidsfoutjes te kopen. 

Deze ontwikkeling is belangrijk voor Britse retailers, die zich tot doel hebben gesteld de verspilling van voedingswaren met een vijfde terug gebracht te brengen. Volgens Courtald Commitment 2025, dat onderdeel uitmaakt van het overheidsprogramma WRAP (Waste and Resources Action Programme), bedraagt de verspilling meer dan €2,2 miljard op jaarbasis. Retail is een sector die gekenmerkt wordt door kleine marges, waarbij zelfs minimale verschuivingen in percentages een groot effect op de omzet kunnen hebben.

Het is dan ook van belang per product te bepalen hoeveel er naar verwachting dagelijks van verkocht zal worden en hoeveel er weggegooid gaat worden.

De ommekeer in de acceptatie van 'misvormde' groenten zette in nadat de documentaire 'War on Waste' op de televisie werd uitgezonden in januari 2016. Twee maanden later al, begonnen de eerste retailers te experimenteren met de verkoop van misvormde AGF.

Blue Yonder voerde een onderzoek uit onder supermarktmanagers in de VS, het VK, Duitsland en Frankrijk om te onderzoeken hoe zij de afzetmogelijkheden van misvormde AGF inschatten. Ze kwamen tot de conclusie dat oudere managers het meest optimistisch waren over het marktpotentieel. In het VK was 43% van de junior managers enthousiast, 55% van het middle management, 57% van de senior managers en bij directieleden lag het percentage op 77%.

In Duitsland waren de reacties zelfs nog positiever. Van de 150 managers die Blue Yonder ondervroeg, antwoordde 94% positief te zijn over de afzetmogelijkheden.

Blue Yonder-directeur, Matt Hopkins, legt uit dat het een win-win-situatie is. "Om concurrerend te blijven, verspillen retailers dagelijks steeds grotere volumes voedsel. Buiten het feit dat consumenten gewend geraakt zijn een uitgebreid assortiment, willen ze ook de meest verse producten. Uit ons onderzoek blijkt dat 90% van de retailmanagers verwacht dat consumenten blij zouden zijn met kortingen op misvormde AGF, zodat verspilling teruggebracht kan worden, waar iedereen bij gebaat is."

Campagnevoerders tegen voedselverspilling zijn blij met de ontwikkelingen omdat retailers een groot verschil kunnen maken in de strijd tegen dit probleem. AGF dat jarenlang onverkoopbaar was omdat het een afwijkende maat, kleur of uiterlijk had, wordt nu gebruikt. Eén retailer laat weten dat sinds de invoering van zijn 'wonky veg' assortiment in 2014 zo'n 34.000 ton tomaten uit de afvalcontainer zijn gered.

Een andere retailer heeft zijn eis dat bonen stelen en toppen moeten hebben, laten varen en verwacht hiermee jaarlijks de verspilling van 135 ton voeding te voorkomen. Dit is een voorbeeld hoe retailers door middel van prijsverlagingen, het aanvullen van producten en optimalisering van prijzen voedselverspilling kunnen verminderen.


Bron: www.retailtimes.co.uk/
Publicatiedatum: