“Aubergineprijzen op hoger niveau”
Oplopende prijzen
Het aubergineseizoen is tot twee weken geleden behoorlijk kalm verlopen. "Nu loopt de handel op zich makkelijk de schuur uit. We hebben geen voorraden. Integendeel zelfs: ze staan eerder te wachten tot de pallets volstaan", ziet Van Luijk. De prijs is langzaam opgelopen en schommelt nu rond een euro. En de laatste anderhalve maand van het seizoen, van september tot half oktober, zijn traditioneel gezien de beste. "Van september tot half oktober zijn de zuidelijke landen er niet meer en zijn we, met de Belgen, de enige op de markt. Historisch gezien zie je de prijzen dan oplopen", vertelt Van Luijk.
Vorig jaar
Toch is er vooralsnog geen reden om de vlag uit te hangen. "Ik ben bang dat we de periode hiervoor, niet meer goed gaan maken. Het niveau van vorig jaar halen we bij lange na niet." Vorig jaar werd het seizoen gemaakt door de Spaanse afwezigheid. "Nu is het daar ook dik veertig graden. Dan gaat het niet goed met de aubergines. De planten zijn warmteminnend, maar dit is iets te. Ze gaan er kapot van." De Nederlandse telers moeten echter prijstechnisch een behoorlijke inhaalslag maken. "Nu liggen de prijzen iets hoger, maar de gemiddelde prijs is tot nu is veel te laag. Ik denk dat we dat niet meer goed kunnen maken."
De ralstonia-uitbraak bij een kweker, waardoor een aantal planten geruimd werden, heeft geen invloed gehad op de markt. "Het was een klein bedrijf, actief in de vollegrond. In aubergine heb je dat nog: telers die in oudere kassen werken en de eigen afzet verzorgen. Dan gaat het vaak om Turkse aubergines, iets langer gevormd product. Daar merken we sowieso niet veel van."
Aubergine houdt van lekker warm
Ondertussen is het volop zomerweer en dat is in elk opzicht goed voor de aubergine. "Qua teelt is dertig graden voor ons beter dan twintig. De aubergine houdt daar wel van. We beginnen om kwart over zes, daarvoor is het te donker. We zijn met voldoende mensen en kunnen daardoor om 1 uur de kas weer uit zijn. Ik hoor dat het eigenlijk nog goed te doen is", vindt Van Luijk. "Door het gewas is het in de kas bijna beter dan erbuiten." En het warme weer is over het algemeen ook goed voor de consumptie van aubergine. Mede dankzij de campagne "Lekker op de BBQ" raakt de consument meer bekend met de vrucht. "Maar voor veel mensen is het toch een vrij nieuw product. Ze weten niet wat ermee te doen of hebben het nog nooit gegeten. Qua PR hebben we nog wel wat te doen."