Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AH filmt 'buitenbeentjes' in kas Hartman

In de nieuwste commercial van Albert Heijn staan misvormde groenten centraal. Die legt de retailer sinds kort in de schappen onder de naam Buitenbeentjes. Voor de commercial is gefilmd in de kassen van Jeroen Hartman in Sexbierum. "Ze zien er iets anders uit qua vorm. Qua smaak mankeert er niets aan, dus het is eigenlijk zonde om ze weg te gooien", laat de teler zien in de video.

Albert Heijn startte vorig jaar met de verkoop van de Buitenbeentjes. "Als product hebben we in eerste instantie een doos bedacht met een seizoensmatige wisselende invulling. Deze hebben we online aangeboden en ook in de winkel. Later zijn we gaan uitbreiden met appelen, peren en paprika's en er komen nog meer toevoegingen aan", liet de retailer deze zomer weten.



Er is ook kritiek op de actie. Kromkommer, de organisatie die zich inzet voor eerherstel misvormde groenten, is enerzijds blij met de inspanningen van Albert Heijn. "Maar wij zitten wel met één belangrijke vraag: waarom presenteert AH in hun commercial de gekke groente als 'lelijk' en 'goedkoop'?" bloggen ze. "De reden waarom gekke groenten tot nu toe geen vaste plek in de winkels hebben, is omdat zowel de retailer als consument ze vaak ziet als onbekend en minderwaardig. Door op landelijke televisie te benadrukken dat de groenten 'lelijk' en 'goedkoop' zijn, bevestig je deze bestaande perceptie. Terwijl als we het probleem écht willen oplossen, het juist zo belangrijk is om de kwaliteitsperceptie om te draaien tot iets positiefs." Lees de hele blog van Kromkommer hier.

Publicatiedatum: