Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarktomzet juli 2016 met 0,3% gestegen

De supermarktomzet is in juli met 0,3 procent gestegen van 2,58 miljard euro (juli 2015) naar 2,59 miljard euro (juli 2016). Per kassabon werd er in juli 1 procent meer afgerekend (22,16 euro in juli 2016 en 21,94 euro in juli 2015). Door een daling van het aantal bezoeken is de omzetgroei in de maand juli echter beperkt (-0,7 procent).

Omzetgroei neemt gedurende het jaar af
In de eerste 7 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,3 procent gestegen naar 19,86 miljard euro (19,42 miljard euro tot en met juli 2015). De omzetgroei neemt echter af gedurende het jaar. De groei was in het eerste kwartaal van dit jaar 2,9 procent en in het tweede kwartaal 2,2 procent. Voor heel 2016 wordt, op basis van 52 weken, een omzetgroei van 2,2 procent verwacht.

Aandeel multichannel shopper groeit gestaag
Het aantal multichannel shoppers (zowel online als fysiek boodschappen doen in supermarkt) is in het tweede kwartaal van 2016 gestegen naar 5,9 procent (3,5 procent in het tweede kwartaal van 2015). In het tweede kwartaal van 2016 ligt het aandeel 70 procent hoger dan een jaar eerder. Multichannel shoppers hebben in het tweede kwartaal van dit jaar bijna 30 procent van hun bestedingen online besteld. Daarnaast geven ze 22 procent meer uit aan het boodschappenpakket dan gemiddeld. Dit komt vooral de oververtegenwoordiging van welgestelde gezinnen binnen de multichannel shoppers. De totale online omzet in de supermarkt is nog beperkt maar is in het tweede kwartaal van dit jaar gegroeid naar 2,1%.

Bron: GfK
Publicatiedatum: