Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste Nederlandse paprika’s goed ontvangen in China

Dankzij samenwerking in de groenteketen met de overheid zijn de afgelopen twee weken na jaren van voorbereiding de eerste proefzendingen Nederlandse paprika geëxporteerd naar China. Dit past in het beleid van bedrijfsleven en overheid om marktverruiming voor Nederlandse producten te bewerkstelligen.

Dit resultaat is het gevolg van samenwerking van het bedrijfsleven; GroentenFruit Huis en de Federatie Vruchtgroente Organisaties en NVWA, KCB en het ministerie van Economische Zaken.



De eerste proefzendingen bevatten een goede afspiegeling van hetgeen Nederland met paprika te bieden heeft: grote variëteit aan kleuren en vormen, perfecte kwaliteit en premium uitstraling. Jan Opschoor, projectleider FVO: "We benutten deze kans om Nederland op één wijze te presenteren. Met een unieke presentatie, onder de werknaam 'Dutch Peppers', verpakt in oranje dozen en voorzien van een luxe leaflet hebben we een eerste stap gezet richting het Holland brand, waar we als FVO naar streven. Tevens doen we nader marktonderzoek, samen met GroentenFruit Huis. Ik ben trots op hetgeen we samen bereikt hebben". De zendingen zijn in Nederland gekeurd door Chinese auditors op fytosanitaire voorschriften. Kun Han, China ambassadrice bij GroentenFruit Huis, vervulde daarbij een goede rol als intermediair tussen de Nederlandse vertegenwoordigers van de overheid en de Chinese auditors. Inmiddels zijn de dozen paprika's ontvangen in China.



De proefzendingen zijn afkomstig van drie exporteurs en vijf telers en vonden de afgelopen twee weken plaats. De paprika's werden centraal verscheept vanuit Levarht in De Kwakel. Johan Hoek Spaans, verantwoordelijk voor de organisatie van de logistieke stroom en keuringen: "Er waren organisatorische aanpassingen nodig om te functioneren als centraal distributiepunt voor meerdere exporteurs, we zijn tevreden over de positief, kritische houding van de Chinese auditors en zéker met het resultaat".



De komende maanden wordt bekend of de markt in 2017 definitief opengaat voor Nederlandse paprika's. "Na het verkrijgen van markttoegang voor peren, nu twee jaar geleden, hopen we dat de definitieve markttoegang voor paprika relatief snel wordt gerealiseerd. We zijn blij met de onderlinge samenwerking tussen alle ketenpartijen. Hieruit blijkt maar weer dat je samen, als exporteurs en telersverenigingen, sterker staat", aldus Wim Rodenburg. Samen met Inge Ribbens, bij GroentenFruit Huis verantwoordelijk voor markttoegang, heeft hij invulling gegeven aan de totstandkoming van de teeltprotocollen en proefzendingen van de paprika's. "GroentenFruit Huis heeft intensief samengewerkt met het ministerie van Economische Zaken en de NVWA om goede fytosanitaire afspraken te maken met de Chinese autoriteiten, voorwaarde voor markttoegang. Met het definitief opengaan van de Chinese markt kunnen we dan potentieel 1,2 miljard consumenten binnen vijf dagen na de oogst bevoorraden met verse paprika's".


Verwachtingen
Suzette Moerman is oprichter van Caracter Company China. Zij houdt de nieuwe markt nauwlettend in de gaten. Op haar blog schrijft ze over het aan de man brengen van paprika's bij de Chinese consument. "Groen is altijd al bekend en belangrijk geweest. De gele en rode paprika's zijn er al een paar jaar, maar zijn niet zo groot. De vraag is hoe de Nederlanders dit nieuwe, maar toch oude product aan de man gaan brengen." Van belang is het dan te kijken naar de Unique Selling Points. "Die zijn in China anders dan in Nederland en kunnen gaan over voedselveiligheid, smaak, herkomst en consistent van kwaliteit", somt ze op. De kansen zijn er: Chinezen zijn nieuwsgierig naar nieuwe producten. "Vooral die uit Europa. En ze willen betalen voor kwaliteit."

Lees hier de hele blog van Suzette Moerman.

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
Tel: 079 – 3681100
info@groentenfruithuis.nl
www.groentenfruithuis.nl
Publicatiedatum: