Omdat gewasbeschermingsmiddelen steeds meer geweerd worden uit tuin en serre, heeft Horticulture zijn productgamma uitgebreid met mulch (zoals dennenschors, cacaodoppen of plantenvezels). "Als ecologisch alternatief, zeg maar."
Internationaal
Horticulture heeft 9 productiesites in Europa (4 in Polen, 1 in Letland, 2 in België, 2 in Frankrijk), goed voor een jaarlijks volume van 1,5 miljoen kubieke meter potgrond en een omzet van meer dan 70 miljoen euro. "In onze thuislanden Frankrijk, de Benelux en Polen zijn we marktleider", zegt Stefaan Vandaele. "Maar we voeren onze potgrond ook uit naar 54 landen wereldwijd, tot in Azië en Zuid-Amerika." De fusiegroep kan die positie alleen maar versterken. "Voor ons is dit gewoon een nieuwe stap in een natuurlijke evolutie. Eén waar alle partijen beter van worden, en niet alleen dankzij een efficiënter supply chain management (bv. logistiek en packaging). We zetten ook in op het ontwikkelen van innovatieve teeltmethoden die telers toelaten duurzamer en rendabeler te werken: niet in de volle grond maar in mobiele goten, op schaphoogte, en lokaal, dicht bij hun afzetmarkt. Onze R&D teams zoeken naar samenstellingen die het waterverbruik reduceren en resistentere planten opleveren met het oog op minder uitval en een ecologisch verantwoorde teelt. En we kijken hoe de juiste potgrond de teelt van smaakvollere varianten mogelijk maakt. Kortom, we helpen Greenyard Foods zich sterker te differentiëren als een kwaliteitsbewuste leverancier die 'from field to fork' een duurzame meerwaarde creëert, voor iedereen."
Grow bags
Een voorbeeld van een succesvolle innovatie is de grow bag. "Binnen onze afdeling waren we daar al een tijdje mee bezig, maar de vraag van de andere divisies heeft het project in een stroomversnelling gebracht", zegt Stefaan Vandaele. "Het opzet was een alternatief te ontwikkelen voor het telen van tomaten op steenwol. De steenwol moest na de teelt telkens worden gestort of werd gewoon mee in het veld geploegd. Zakken uit bioafbreekbare folie, gevuld met een organisch afbreekbaar substraat bleken de oplossing. Deze grow bags blijven gedurende de hele duur van de teelt (1 jaar) in perfecte conditie in de warme en vochtige omgeving van de serre én zijn na afloop in een zestal weken te composteren. Een bijkomend voordeel blijkt dat de tomatenplanten veel resistenter zijn tegen crazy roots, een wortelziekte die in België tot 40 procent van de tomatenteelt aantast (in Nederland zelfs meer dan de helft). Wat begon als een zoektocht naar minder afval, leverde dus uiteindelijk een beter, smakelijker en rendabeler product op! Teler, retailer én consument tevreden."
Afval
Het afvalprobleem aanpakken bij de mensen thuis is een ander domein waar er al veel vooruitgang is geboekt. "Mensen gooien nog altijd te veel groenten en fruit weg. Teeltmethodes die de houdbaarheid van de producten verbeteren, zijn voor een bedrijf als Greenyard Foods daarom van goudwaarde", weet Stefaan Vandaele. "Horticulture draagt daar nu al toe bij. Zo heeft sla op een blokje perspotgrond bijvoorbeeld een langere houdbaarheid dan een gewoon afgesneden kropsla. Maar we zoeken ook naar hoe we de teeltdensiteit kunnen verhogen waardoor de teler meer planten per vierkante meter kan zetten. We halen daartoe teelten uit de volle grond. Aardbeien in bakken gevuld met potgrond leveren bijvoorbeeld betere, smaakvollere producten op. Het werkt bovendien gemakkelijker, doet de arbeidskosten dalen en is milieuvriendelijker – water wordt opgevangen en gerecycleerd. Kortom, door nieuwe technieken te introduceren, slagen we erin om zowel economisch, sociaal als ecologisch te scoren."
Recycling
Dat Horticulture een belangrijke rol speelt in de teelt van gezonde en lekkere groenten en fruit is ondertussen duidelijk. "We leveren de basis voor een duurzame groei, maar willen ook aan het eind van de lijn een meerwaarde bieden. Daarom zijn we een cradle-to-cradle project gestart dat groente- en fruitafval efficiënt helpt te recupereren en te recycleren tot … potgrond. Daarmee is de cirkel helemaal rond en bewijst deze 'kleine divisie' dat het een groot verschil kan maken met het oog op een gezonde toekomst", besluit Stefaan Vandaele.
Voor meer informatie:
Greenyard Foods
ir@greenyardfoods.com
www.greenyardfoods.com