"Bekendheid is geen doel op zich"
Niet voor productie
Het is het vierde seizoen dat Van Rens op zijn de Meterikse kwekerij ook de cherry-trostomaat Rivolo teelt en het tweede jaar dat hij ze samen met de Staay Food Group in de markt zet onder de naam Sweet Enjoy. De tomaat wint langzaam aan populariteit en aan bekendheid, al is dat laatste nadrukkelijk geen doel. "We hoeven niet zozeer bekend te worden. We willen vooral de juiste klanten vinden. Met dit ras kies je niet voor productie. De kilo's zijn minimaal en daar staat een prijs tegenover. Voor de consument is dat meestal geen probleem - die wil de lekkerste tomaat. Om die tomaat op de juiste plek te krijgen, werken we samen met Staay en hebben we dit merk ontwikkeld. Dan is het voor de klant te herkennen." Via Staay Venlo gaat het product vooral de Duitse markt op.
Kleine, glanzende cherrytomaten aan een stevige groene tros, verpakt in een luxueuze doos of schaal met daarop een kwaliteitsadvies gouden sticker en bewaaradvies. Dat zijn de Sweet Enjoy tomaten die telers Geert en Nicol van Rens samen met Staay Food Group in de markt zet.
Areaal verdubbeld
In het tweede jaar van de samenwerking met Staay is het areaal van Van Rens verdubbeld. Dat klinkt heel spectaculair - maar nog steeds gaat het maar om 6.000 meter van zijn totale oppervlakte van 6,8 hectare. "Op de rest van het areaal staan onze Enjoy-trostomaten. Daarmee richten we ons op het middensegment", vertelt Van Rens. De Sweet Enjoy is voor het hogere segment. "Daar gaan we heel voorzichtig mee om."
Het combineren van de twee teelten gaat Van Rens goed af. "We hebben een aparte afdeling dus we kunnen de EC sturen met een aparte watergift. En dankzij folies kunnen we het klimaat op de afdeling afschermen. Dat is met name in het begin van de teelt belangrijk geweest." Zo kan de teelt volledig gestuurd worden op smaak en kwaliteit - en dat is precies waar het om draait. Door handelspartij Staay Food Group worden ze omschreven als 'honingzoet en met een goede bite' en vol met anti-oxidanten. Die informatie moet ook de afnemers bereiken. "We hebben geïnvesteerd in de verpakkingen, in de website - in het verhaal bij de tomaat. We willen dit product de luxe uitstraling geven die het verdient."
Voor meer informatie:
Staay-Hispa BV
Nieuwland Parc 140
3351 LJ Papendrecht
Telefoon: 0180 679 100