Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Japanse zaadproducent Tokita 100-jaar oud

Het Japanse zaadbedrijf Tokita viert zijn honderdjarig jubileum. Gedurende zijn lange bedrijfsgeschiedenis, heeft het bedrijf zich altijd gericht op de ontwikkeling van de beste zaden. Ter ere van zijn honderdjarig bestaan heeft Tokita eveneens een nieuw hoofdkantoor geopend.

"Tijdens de honderd jaar van ons bestaan hebben we geen andere strategie toegepast dan het ontwikkelen van goede zaadsoorten," legt Tokita-directeur, Ike Tokita, uit. "Er bestaan geen trucs om zo lang zaken te doen; zo lang je een kwaliteitsproduct levert, kun je een goed bedrijf opbouwen. Zo gaat dat in een zaadbedrijf."



In de vele jaren dat Tokita bestaat, is er veel veranderd. De sector is gegroeid en nieuwe technologieën hebben veel zaken eenvoudiger gemaakt. De voornaamste factoren voor zaadveredeling zijn volgens Tokita door de jaren hetzelfde gebleven. De technologie stelt ons bijvoorbeeld in staat genetische kenmerken te identificeren maar dit is slechts een klein onderdeel van het ontwikkelen van hoogwaardig zaden.

"Het veredelingsproces is nog steeds grotendeels hetzelfde als in de tijd van mijn grootvader," vertelt Tokita. "Je moet een idee hebben over welke eigenschappen je wilt en marktonderzoek doen. Vraag consumenten wat zij willen en geef telers wat zij nodig hebben. Nieuwe technologieën kunnen handig zijn bij 10% van het veredelingsproces maar de overige 90% blijft zoals het was."



Dit betekent overigens niet dat het bedrijf niet vooruit kijkt. Er wordt momenteel aan projecten gewerkt om tomatenprogramma's in Europa en de Verenigde Staten uit te breiden. De bedoeling is om goede smaakprofielen, die bij de consument in de smaak vallen, te behouden en eigenschappen toe te voegen die de mogelijkheden voor telers op het gebied van transport en logistiek vergroten. Ook bij de uitvoering van zijn toekomstplannen, vertrouwt het bedrijf op ruime ervaring die het gedurende zijn lange geschiedenis heeft opgedaan.

"Het is een grote uitdaging om een zaad voor de Europese markt te ontwikkelen, wanneer je daar niet over faciliteiten beschikt," vervolgt Tokita. "Je zou het ook in Japan kunnen doen maar dat neemt meer tijd in beslag en is ook moeilijker." Om deze reden heeft Tokita vestigingen over de hele wereld. Terwijl de bevolking van Japan krimpt, en agrarische bedrijven elkaar beconcurreren op een steeds kleiner wordende markt, groeit de wereldbevolking razendsnel, vandaar dat het zo belangrijk is wereldwijd aanwezig te zijn.
 



"We hebben een bedrijf in Chili opgezet omdat we daar veel zaden produceren," merkt Tokita op. "Door onze aanwezigheid daar hebben we meer controle over de kwaliteit, deze lokale aanwezigheid maakt de laatste 10 tot 20 jaar onderdeel uit van onze bedrijfsstrategie."

Hoewel Tokita inmiddels een internationaal bedrijf is, baseert het bedrijf zich nog altijd op de ervaring die het in de loop der jaren op de Japanse markt heeft opgedaan. In een tijd waarin bedrijven steeds vaker worden verkocht en overgenomen, blijft Tokita geloven in stabiliteit door vast te houden aan de essentie van het bedrijf en zijn werknemers

"We gaan gewoon door met hard werken en het ontwikkelen van betere zaadsoorten en we hopen dat we dit nog eens honderd jaar kunnen blijven doen," aldus Tokita.
 
Voor meer informatie:

Hanano Sasaki
Tokita Seed Co., Ltd. (Japan)
Tel: +81 (0)48‐686-7235
Fax: +81 (0)48‐688-1167 
mobile: +81 (0)80-8727‐2250
E-mail: hsasaki@tokitaseed.co.jp
www.tokitaseed.co.jp
Publicatiedatum: