Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patrick Verhamme, Delhaize:

"We werken hard aan onze achterstand op AGF-gebied"

Tholen - De klanten van Delhaize zijn op zoek naar gezonde voeding, inspiratie en duurzaamheid. "AGF is een zeer belangrijke afdeling. Onlangs hebben wij onderzocht hoe de klant staat tegenover onze versafdelingen. In vergelijking met andere retailers scoren we goed bij vlees en zuivel, maar AGF wordt wat minder gewaardeerd. We hebben een achterstand op AGF-gebied en daar werken we hard aan", vertelde Patrick Verhamme van Delhaize tijdens het Verscongres van Storecheck.



Bij de versstrategie van Delhaize staat kwaliteit op de eerste plaats en de supermarkt onderscheidt zich hiermee ten opzichte van de concurrentie. Rond kwaliteit heeft de retailer vier pijlers uitgewerkt. "We willen de beste zijn in vers met een innovatief assortiment, de beste shopping experience en de juiste prijs/kwaliteitsverhouding."

Trends
Op de AGF-afdeling zijn er verschillende zaken waar Delhaize op inspeelt. "Zo vinden we het belangrijk om de seizoenen te volgen en die producten op een mooie manier naar voren te brengen. We willen de consument laten zien wat het seizoen te bieden heeft in alle segmenten, van asperges tot citrus." Duurzaamheid is een andere belangrijk aspect. "Bij voorkeur bieden we Belgisch product aan. Daarnaast verkopen we ook 'gekke groenten'. Die zijn trouwens nog best moeilijk te vinden in België, aan het grootste deel van de oogst mankeert helemaal niets." Een trend die de retailer ook volgt is gezondheid. "Bij groenten en fruit is dat niet zo moeilijk, die zijn allemaal gezond. We bieden daarnaast ook verschillende superfoods. Dat zijn niet allemaal 'speciale' producten, ook de klassieke bloemkool is een superfood." Als laatste speelt Delhaize in op convenience. "We hebben bijvoorbeeld een uitgebreid vierde gamma met gesneden groenten. Dit heeft wat stilstand gekend, maart ondertussen hebben terug weer meer variatie in het gamma. Onlangs hebben de de nieuwe Flip-it salades geïntroduceerd en dit slaat zeer goed aan!"



Beste in vers

Links en rechts heeft Delhaize de afgelopen tijd wat aanpassingen gedaan op de AGF-afdeling. "De bio-producten hadden we eerst naast de conventionele producten liggen, maar dat valt toch te weinig op. Daarom hebben we besloten om de bio-AGF apart te plaatsen." Delhaize staat niet bekend om haar lage prijzen. "Daar streven we ook niet naar. Wel willen we altijd de beste kwaliteit leveren. Hierdoor is ook de tevredenheid over de prijzen gestegen. We blijven hier natuurlijk constant aan werken." Met betrekking tot versheid heeft Delhaize een nauwe samenwerking met hun leveranciers. "We zoeken altijd naar partijen die dezelfde filosofie delen als ons, met de focus op kwaliteit."

New store concept
Met het nieuwe concept bij Delhaize komen de versafdelingen beter naar voren. In 2014 introduceerde de retailer een nieuw winkelconcept waarbij de winkelervaring van de klant centraal staat. "Vers krijgt een centrale plaats en wordt ondersteund door diverse vormen van instore communicatie en promotie. De plannen zijn om per jaar 25 supermarkten om te bouwen tot dit nieuwe concept."