"Retail zou slapend rijk moeten worden door afname detaillisten"
Jan de Boeck, GfK.
Slapend rijk?
Toch is dit niet zo vanzelfsprekend als het lijkt: "De dalende aankopen bij detaillisten zorgt voor een groei bij versaankopen bij retailers. Maar wat gebeurt er als het aantal speciaalzaken nu stabiel blijft en geen bron meer is voor de groeiende versomzet bij retail? Gaat de omzetgroei in vers bij retail dan stilvallen of krijgen supermarkten een hardere concurrentie onderling?" De versomzet die verloren gaat bij detaillisten wordt dus opgevangen bij de klassieke retailers. "De grootste groei is te zien bij de harddiscounters, met name deze groep heeft het versgedeelte naar zich toegetrokken. Al is dat bij groenten en fruit wel tegen lagere prijzen."
Wie is de verskoper?
GfK deelt consumenten in in acht groepen: van singles tot gepensioneerden. "Uit onderzoek blijkt dat gezinnen met een hoog inkomen en kinderen het meeste aan vers spenderen. Ook de groep gepensioneerden is belangrijk als het gaat om versaankopen. Belgische gezinnen gaan minder vaak om boodschappen. Per shopping-trip wordt gemiddeld 33,07 uitgegeven. Acht op de tien van die shopping-trips bevat verse producten. Online is in vers nog niet echt ontwikkeld, er is nog maar een klein percentage die online vers aankoopt."
Vers is het belangrijkste punt als het gaat om de redenen waarom mensen voor een winkel kiezen. "Het belang van een goede versafdeling staat bovenaan de 'eisenlijst'. De keuze van de retail en aankoop van vers zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden", aldus Jan.
Voor meer informatie:
www.gfk.com