Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Toerisme verandert sector in IJsland

Kas wordt zwembad en restaurant in tomatenkas

Tholen - Sinds de Icesave crisis in 2008 en de uitbarsting van de Eyjafjallajökull in 2010 stijgt het aantal toeristen dat IJsland bezoekt explosief. Het land telt 330.000 inwoners. Vorig jaar werden ruim 1,2 miljoen internationale bezoekers verwelkomd op de internationale luchthaven bij Keflavik. Die enorme stroom toeristen levert uitdagingen op voor het land, maar ook in de AGF-sector doen zich veranderingen voor door deze snelle groei, zo blijkt tijdens een bezoek aan IJsland.


De Secret Lagoon is ondertussen geen geheim meer.

De hoofdstad Reykjavik lijkt te zijn veranderd in een grote bouwput. Hotels en appartementen worden uit de grond gestampt. Een gedeeltelijke verklaring is dat er sinds de economische crisis na het Icesave debacle in 2008 nauwelijks nieuwe woningen zijn gebouwd. Nu de economie weer aantrekt, wordt ook daarin meer geïnvesteerd. Daarnaast zoeken steeds meer toeristen onderdak in de hoofdstad. Ook in het achterland worden hotels gebouwd. Zo wordt bij de populaire hotspot Geysir een nieuw hotel gebouwd. Naast alle veranderingen voor het land en de uitdagingen die er zijn om de toeristenstroom in goede banen te leiden, profiteert de AGF-sector.


Het thermische zwembad. Het witte gebouw was eens een kas.

Secret Lagoon
De handelaren richten zich steeds meer op de horeca. In het foodservicesegment is nog groei mogelijk. Twee telers kozen echter een eigen weg om een graantje mee te pikken. In Fludir, het centrum van de IJslandse kasteelt en ruim een uur rijden buiten Reykjavik, besloot een teler zijn kas om te bouwen. Achter zijn kas ligt een openlucht zwembad met de illustere naam Secret Lagoon. De historie van het zwembad, verwarmd met water uit de thermische bronnen in de nabije omgeving, werd in 1891 geopend. In de decennia die volgden was het zwembad populair bij de plaatselijke bevolking, maar halverwege de twintigste eeuw raakte het in verval.


Deze tomatenkas in IJsland is opengesteld voor publiek.

Met de opmars van het toerisme besloot de kasteler het zwembad nieuw leven in te blazen. Daarvoor werd een kas omgebouwd tot ontvangstruimte met kleedkamers en een kleine bar. Vanuit de kas stap je zo het terras op, waar het warme, stomende water zich voor je uitstrekt. Vanuit het bad heb je uitzicht op de heetwaterbronnen rond het zwembad. Een kleine geiser voorziet met enige regelmaat in een spectaculaire aanblik van de omgeving. Met AGF-ogen zie je echter ook de kleine percelen voor de volle grondteelt een tiental meters verderop en bij aankomst werd je blik direct naar de tomatenkas getrokken, die aan de parkeerplaats grenst.


Direct naast de tomatenplanten kunnen toeristen genieten van een gerecht met tomaat.

Restaurant in tomatenkas
Dichter bij Reykjavik, in Selfoss, zag tomatenteler Knutur een ander gat in de markt. Naast tomatenteler is hij paardenfokker. De paardenshows die hij organiseerde bij zijn bedrijf Fridheimer trokken veel toeristen, die ook geïnteresseerd bleken in de tomatenkas. Tot 2001 werd een kas van bijna 1200 m2 in gebruik genomen. In de jaren tot 2006 werd dit areaal uitgebreid met 1000m2 voor de belichte teelt van tomaten. In 2011 volgde een nieuwe uitbreiding van het areaal en werd een ontvangstruimte voor gasten geopend.


Bezoekers krijgen informatie over de tomatenteelt in IJsland.

Direct naast de tomatenplanten begint een terras. Achterin de kas is een ruime bar ingericht. De menukaart is gevuld met gerechten waarin tomaten verwerkt zijn. Tomatensoep, tomatenijs, tomatenappeltaart, tomatencheesecake en verschillende tomatendrankjes. "In het eerste jaar ontvingen we 900 gasten in de kas. Dit jaar verwachten we zo'n 120.000 gasten," aldus de teler. Bang dat de hordes toeristen ziektes meebrengen in de kas is de teler niet. Het grootste risico is als mensen in een andere tomatenkas geweest zijn, betoogt hij. Naast de gewone toeristen weten ook bekende wereldburgers de kas te vinden. Zo mocht Knutur Bill Gates en Kim Kardashian al eens in de kas verwelkomen.


Tomatentelers Knuter toont dat op de achterkant van de verpakkingen informatie over de teler staat.

Het succes van de opengestelde tomatenkas is zo groot dat deze tak van het bedrijf de belangrijkste bron van inkomsten dreigt te worden. De handel in encore, piccolo en pruimtomaten in de kas kunnen niet op tegen het geld dat de toeristen spenderen aan tomatenproducten.