Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Agri Ladies bij Looye Kwekers

Donderdag 26 mei was een groep Agri Ladies te gast bij Looye Kwekers in Burgerveen. Op het tomatenbedrijf van Jos Looye sprak directeur Arja Hilberdink o.a. over de ambities van het bedrijf. Verder volgden een rondleiding door de kas en een presentatie van Ruben Nijhof van Wild wijnen.

Sinds 1 april 2015 is Arja Hilberdink directeur bij Looye Kwekers. Die baan kwam op het moment dat nog één maal een echte carrière-switch wilde maken. Met een schat aan ervaring op zak als registeraccountant en manager bij een aantal verzekeringsmaatscshappijen ging ze de uitdaging aan. "Ik wilde graag iets doen met tastbare goederen en de basisprincipes van waaruit Looye Kwekers teelt, sprak me aan."

Exclusief

Arja Hilberdink was heel open over het leerproces dat het bedrijf afgelopen zomer heeft doorgemaakt. "De manier waarop het altijd ging wilden we doorbreken. Dat verliep niet altijd vlekkeloos. Voor Jos Looije was het juist toen moeilijk om los te laten, maar dat heeft hij heel goed gedaan. Inmiddels heeft iedereen zijn plek gevonden in de organisatie en zitten we in een stijgende lijn.

"Over tien jaar telen we 4 – 5 soorten tomaten, genieten steeds meer mensen van tomaten en verbinden we nog meer merken met Looye", aldus Arja Hilberdink. De levende bewijs daarvan is de tomaat Join die vorige week tijdens de Libelle Zomerweek op exclusieve wijze aan ruim tachtigduizend consumenten is gepresenteerd.

De stip aan de horizon voor Looye is dat in 2025 33 van de 1000 consumenten in Nederland, België en Duitsland per maand 1 product kopen Looye tomaten. "We denken dat de kunnen bereiken omdat we altijd streven naar de hoogste kwaliteit, onze mensen de kans geven zich te ontwikkelen en we investeren in het voorkomen van verspilling."



Marketingmix
Tijdens een rondleiding door de kas werden de Agri Ladies vervolgens op de hoogte gebracht van de teeltwijze van de kleine tros-snacktomaatjes. Robert de Jong gaf inzicht in de marketingactiviteiten van Looye. Zeker voor tuinbouwbegrippen besteedt Looye Kwekers veel geld aan marketing. De P van prijs uit de marketingmix hebben ze voor een deel een vast gegeven gemaakt. "Hierdoor blijft er meer ruimte voor discussie over de andere P's en dat heeft een gunstige werking."

Wijn van restfruit
En van de tomaatjes naar wijn van overgebleven fruit. Een initiatief van de Amsterdamse Ruben Nijhof. Samen met zijn compagnon Bjorn startte hij vorig jaar met wijn maken van vlierbessen. Dat bracht hen op het idee om wijn te maken van fruit dat nog wel goed is, maar door groothandels niet meer kan worden verkocht. Om het geheel grootser aan te pakken startten de twee een crowdfundingsactie waarbij ze geld bij elkaar verzamelde om hun eigen wijnmakerij te starten. Inmiddels zijn de plannen nog wat grootser dan ze aanvankelijk van plan waren en zoeken ze naar aanvullende financiering om hun plannen te kunnen realiseren.
Uiteraard eindigde de middag met een proeverij van de wijnen en een afsluitend diner waarbij het netwerken gewoon doorging.

Meer weten over Agri Ladies?
Wilma van den Oever
vandenoever@groentenfruithuis.nl

Publicatiedatum: