Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

NAV opent meldpunt Oneerlijke Handelspraktijken voor telers en tuinders

De NAV heeft op haar website een meldpunt geopend waar boeren en tuinders van alle sectoren hun ervaringen met oneerlijke handelspraktijken kunnen melden.

Dit is een reactie op een eigen ledenpeiling en op een tweejarige proef met een gedragscode en een meldpunt van het Ministerie van Economische Zaken. Bij dat meldpunt werden geen klachten ingediend, maar volgens de NAV ligt dat aan een verkeerde opzet:

1. Er konden alleen klachten worden ingediend tegen bedrijven die de gedragscode hadden ondertekend, maar de partijen waar de telers mee te maken hebben hadden dat niet gedaan;
2. Alleen gebundelde klachten van meerdere telers tegen hetzelfde bedrijf konden worden ingediend;
3. In de stuurgroep die de klachten zouden behandelen zat één telervertegenwoordiger tegen twee vertegenwoordigers van afnemers
4. Telers waren niet gerust op een anonieme afhandeling. Minister Kamp heeft uit het uitblijven van klachten geconcludeerd, dat er kennelijk geen problemen zijn in de agrosector, ondanks onze brief met bezwaren en ondanks de ook aan hem verstuurde uitslag van de NAV ledenpeiling waaruit bleek dat bijna driekwart van de respondenten wel oneerlijke handelspraktijken heeft ervaren.

De NAV denkt dat er wel degelijk sprake is van oneerlijke handelspraktijken in de agrosector en voelt zich in die mening gesterkt door de vele reacties op onze eerdere persberichten over dit onderwerp, zoals over het HAK-Jumbo conflict. Daarom hebben wij besloten een meldpunt op onze eigen website op te zetten, waar alle primaire producenten hun verhaal kwijt kunnen. De NAV gaat deze klachten bundelen in een zwartboek wat vervolgens aan de minister en de Tweede Kamer zal worden aangeboden. Wij garanderen daarbij anonimisering van de gegevens.

De NAV roept alle telers en tuinders op om praktijken, waarbij men zich voor het blok gezet voelde door een afnemer of waarbij er anderszins sprake was van oneerlijke druk te melden op onze website. Alleen als we zichtbaar maken wat er aan de hand is, is er een kans dat er iets aan gedaan wordt. De NAV streeft daarbij naar instellen van een onafhankelijke autoriteit. Minister Kamp heeft eerder aangegeven dat hij dit niet uitsluit, mits aannemelijk is dat er een probleem is. Daarom willen we laten zien wat het probleem is en hopen we op een duidelijke respons vanuit alle sectoren.
Publicatiedatum: