Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Hendriks gelooft in combinatie transport en commissiehandel

"Duits vrachtwagenverbod op zon- en feestdagen raakt AGF-handel keihard"

Tholen - Handel, commissie, op- en overslag en transport: In al deze disciplines is Peter Hendriks al jaren vanaf het Fresh Park Venlo-terrein actief. "Juist de combinatie maakt het interessant. Ik weet niet of we het volgehouden hadden als we alleen onze transporttak hadden. Nu zie ik 's morgen aan de klok bij ZON al welke bestellingen ik kan verwachten voor bijvoorbeeld onze Westlandse klanten."

De logistieke activiteiten van Peter Hendriks vinden hoofdzakelijk in Nederland en België en een klein beetje in Duitsland plaats. "Zo hebben we elke dag auto's rijden op de lijndienst Brussel - Mechelen - Roeselare. We rijden niet verder dan 100 kilometer Duitsland in", vertelt Peter. Hij ziet daar ook geen grotere rol voor zijn bedrijf weggelegd. "Ik wil het graag bij deze bedrijfsgrootte houden, zodat het overzichtelijk blijft en we de voordelen van een kleine organisatie kunnen gebruiken."


Peter Hendriks

De locatie op Fresh Park Venlo is voor Peter belangrijk. "Ik geloof niet dat er hier een AGF-bedrijf is, waar we niets voor doen. Het veilingterrein is gewoon een belangrijke hub voor de export naar Duitsland. Daarom is het voor de AGF-handel best zorgwekkend dat de omzetten in Duitsland niet omhoog gaan, dat tempert toch de groei", zegt Peter. Hijzelf is tevreden over de hoeveelheid werk. "Wij zijn niet de duurste of de goedkoopste, maar tellen gewoon correcte prijzen en leveren grote service aan onze klanten."

Winter steeds langer
Wel heeft Peter in de loop der jaren geleerd om zich in de winter koest te houden. "In de herfst verkopen we altijd een paar auto's en in de zomer huren of kopen we er weer bij. We hebben nu 22 auto's rijden, maar in de winter maar een stuk of twaalf. Inspanningen om heel veel werk binnen te halen in de winter, leverde in het verleden boven de streep niet veel op, dus daarom maken we ons liever in de zomer wat drukker en houden we ons in de winterperiode kalm. Wel zien we dat onze winter ieder jaar weer langer duurt. Of het nou gaat om Spaanse komkommers of Belgische sla, deze leveranciers doen veel meer rechtstreeks naar Duitsland."



Peter werkt al jaren met buitenlandse chauffeurs en dat naar volle tevredenheid. "Er zijn Poolse chauffeurs die al meer als tien jaar voor ons rijden. Zij doen hetzelfde werk als de Hollandse chauffeurs en krijgen volgens Nederlandse CAO betaald. Daarin doen we echt geen concessies!" Voor aanvullende logistieke activiteiten als in- en ompakken ziet hij geen rol weggelegd. "Trend is juist dat er steeds meer op de kwekerij wordt verpakt en dat is ook het beste, want dan zijn de kosten het laagst. Ook de bedrijven die hier op het terrein voor supermarkten verpakken doen dat steeds meer aanvullend."

Dit jaar kocht hij een nieuwe trailer die rondrijdt in de huisstijl van zachtfruitproducent Berrybrothers. Ook rijden er auto's rond, die bestickerd zijn door trouwe klanten als QPI ,Kompany, Special Fruit en Hermans Suikermais. "Een duidelijke win-win situatie. Voor mij scheelt het kosten en zij hebben goedkope reclame doordat ze elke dag op alle Nederlandse veilingen te zien zijn", vertelt Peter. Hij verwacht dat de vrachtwagens op termijn wel elektrisch zullen rijden. "Dat gaat zeker komen, nu vinden daar al de eerste proeven mee plaats."



Tot slot moet Peter nog een frustratie van het hart. "Het vrachtwagenverbod voor vrachtwagens in Duitsland op zon- en feestdagen moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Het is ongelofelijk dat er zoveel chauffeurs van zaterdagavond tot zondagavond in de cabine op een parkeerplaats staan te wachten, dat is niet meer van deze tijd. Dat verbod geldt weliswaar niet voor de verslogistiek, maar raakt onze sector net zo hard. De hele AGF-handel wordt namelijk nu gesommeerd om de hoofdmoot op zondag aan te leveren. Ik schat dat meer dan 30 procent van de weekomzet op zondag bij de Duitse DC's wordt geleverd. Dat zou dan vers product met de juiste datumcodering moeten zijn."

Dit is allemaal een gevolg van rijverbod op zondag. Duitse supermarkten willen hun DC zeven dagen per week vol hebben. Hier in de regio Venlo leidt dat op zon- en feestdagen tot overvolle parkeerplaatsen en zelfs geparkeerde vrachtauto's op de vluchtstrook langs de snelweg. Zonder rijverbod in Duitsland op zon en feestdagen is dat allemaal niet nodig. Ook internationale chauffeurs hebben tenslotte recht op een privéleven en niet verplicht ieder weekend op een volle parkeerplaats door te brengen in een cabine."

Voor meer informatie
Peter Hendriks
Venrayseweg 116c
5928 RH Venlo
Tel: 077 - 387 02 22
Fax: 077 - 382 19 37
peter.hendriks@peterhendriks.nl
www.peterhendriks.nl