Zwitserse retailsector blij met urban gardening
"We merken dat urban gardening goed door de bevolking wordt ontvangen", zegt Othmar Ziswiler, leider tuinretail bij de ondernemersvereniging voor tuinders in Zwitserland. Het assortiment is veranderd en er worden meer kruiden en groenten verkocht.
Dat merkt ook de retailsector: naar bomen en struiken is bij Migros minder vraag, zo deelt woordvoerster Monika Weibel op aanvraag mee. Daarvoor in de plaats zijn balkonplanten erg geliefd. De belangstelling in planten waarvan men zelf kan oogsten, is sterk gestegen, deelt Coop-woordvoerder Urs Meier mee.
Men begint vaak met kruiden
Veel hobbytuinders beginnen met het telen van kruiden, bijvoorbeeld met basilicum. "Helaas hebben ze dan vaak pech, want basilicum is erg gevoelig", zegt Othmar. Inmiddels zijn de keukenkruiden peterselie en bieslook al bijna standaard op de Zwitserse balkons.
Op Zwitserse balkons groeien echter ook groenten. In de afgelopen jaren is daarbij vooral de popularitiet van sla, courgettes, pompoenen en andere groenten toegenomen. De meest uiteenlopende tomatenrassen zijn ook nog steeds geliefd.
Urban Gardening heeft niet zozeer iets te maken met zelfvoorziening, aldus Othamar. "Het gaat erom plezier te hebben bij het telen. Iets zelf planten dat vervolgens groeit, is zeer bevredigend en een goede afwisseling op het dagelijkse werk."
Planten in plaats van zaaien
Of het nu gaat om bloemen of groenten: bij balkontuinen wordt nauwelijks gezaaid. De meesten planten stekjes. Deze worden ofwel in tuinderijen gekocht, ofwel bij de marktgiganten Coop, Migros en Landi. Volgens Othmar wordt circa de helft van de totale omzet bij deze drie bedrijven binnengehaald. Met name Landi is in de afgelopen jaren sterk gegroeid.
Bron: bauernzeitung.ch