Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
FreshMex exporteert 85% van zijn productie naar de VS

Mexico: teelt in kassen blijft toenemen

"We zijn er de afgelopen negen jaar in geslaagd de export te verviervoudigen, wat betekent dat er nog ruimte is in de markt, " stelt Oscar Woltman, directeur van FreshMex Mexico. "We zijn niet gegroeid in hectare, maar in handelsomvang. We onderhouden goede relaties met andere paprikatelers in de regio. Sommigen werken al acht jaar met ons samen. Samen met de productie van onze plaatselijke partners hebben we de export verviervoudigd."



FreshMex is onderdeel van de Nederlandse Levarht inkoopgroep. Negen jaar geleden is het begonnen voor FreshMex, vertelt Oscar. "Levarht en Kubo startten toen met de bouw van onze tuinbouwkas in het AgroPark in Querétaro. De kas is een exacte kopie van een glazen tuinbouwkas in Nederland met 7,5 hectare paprikaproductie. Wij plantten de eerste paprikaplanten in september 2007 en 12 december 2007 hadden we onze eerste oogst. Mexicanen weten hoe belangrijk die datum is."

Het negende seizoen is bijna afgelopen, vertelt Oscar. "Wij exporteren paprika's van september tot mei, wat inhoudt dat we nog twee weken hebben tot het einde van het seizoen. In mei vindt de oogst plaats en starten we weer met de nieuwe aanplant op 13 juni. We wisselen de teelt snel om in augustus weer te kunnen oogsten."



FreshMex exporteert 85% van zijn productie naar de VS en de overige 15% gaat naar Canada. De belangrijkste concurrentie komt van Canada, dat de markt overneemt zodra hun seizoen start. "Het Canadese seizoen start normaliter in mei en duurt tot begin november. Onze seizoenen overlappen dus gedeeltelijk," vertelt Oscar. "Toch blijft de export van Mexico toenemen. Er is een jaarlijkse groei van 900-1000 hectare in de kasteelt.

Volgens Oscar veroorzaakt de groeiende productie tot nu toe geen problemen. De vraag vanuit de Amerikaanse markt stijgt. Daarnaast exporteren landen als Nederland, Israël en Spanje minder dan de VS. Allen hebben te maken met hogere transportkosten. Spanje heeft momenteel een export verbod voor de VS en Israël is meer geïnteresseerd in Rusland. Wij zijn in staat geweest de afgelopen negen jaren onze export te verviervoudigen, terwijl we op het zelfde prijsniveau bleven. We kunnen zeggen dat er ruimte is op de Amerikaanse en Canadese markt. We zijn zeker niet het enige bedrijf dat groeit. Het is dus een feit dat de paprikaconsumptie gestaag stijgt."



Tot nu toe zijn er geen problemen met discounters, zoals de Lidl en Aldi, die bezig zijn tot de markt van de VS toe te treden. Oscar: "Het prijsniveau is aardig stabiel op de Amerikaanse markt. Een voordeel hiervan is dat we zelf onze paprika's produceren, sorteren, verpakken en exporteren. Met Levarht hebben we een zeer betrouwbare en sterke handelspartner. Onze leveranciers profiteren van de Levarht inkoop groep en zijn er in geslaagd hun productieareaal te vergroten dankzij de goede opbrengsten."

Dit is niet het enige voordeel dat Freshmex heeft. Hun technologie is high-tech en gebaseerd op lange termijn investeringen. Volgens Oscar is het niet de kwaliteit maar de kwantiteit en stabiliteit die ze kunnen bieden. "Bijvoorbeeld, in noordwest Mexico worden blokpaprika's geproduceerd. Hun investering is 5-10% vergeleken met de investering die wij maken per hectare met onze technologie. Stel dat ze elk jaar 8/9 kilo paprika per m² produceren in vijf maanden. Hun kwaliteit is gelijk aan onze producten en ze kunnen ze gemakkelijk afzetten, maar de hoeveelheid is veel minder. Daarnaast kan het weer hun productie makkelijk beïnvloeden omdat hun producten minder beschermd worden tegen weersomstandigheden. Vergelijk dit met onze stabiele productie van 26-28 kilo's per m² gedurende negen maanden. Dat maakt veel verschil uit voor handelaren, die stabiliteit zoeken. Onze investeringskosten zijn echter veel hoger, wat de lange termijn investering verklaart. Wij hebben meer tijd nodig om onze investering terug te verdienen."


De eerste oogstdag

Oscar besluit: "We maken deel uit van de Levarht inkoop groep, waar alle betrokken partijen profijt van hebben. Levarht heeft meer dan 80 jaar ervaring in de tuinbouw, wat een hoop begrip creëert richting de producenten. Zij begrijpen de schommelingen in een kas als die van ons. Dankzij hun kennis van de tuinbouw en zelfs nog meer van de markt, is het een betrouwbare compagnon. Aan de andere kant hebben we veel goede relaties opgebouwd met lokale telers, wat ons in staat stelt om het afzetvolume voor Levarht te vergroten. Eerlijkheid, betrouwbaarheid en een goede winst zijn voor deze relaties erg belangrijk geweest en we betalen ze goede prijzen voor hun producten. Wij groeien samen en verhogen jaarlijks onze export. Dat is ook een voordeel voor Levarht. Voor een goede prijs, goede kwaliteit en goede volumes."


Voor meer informatie:
Oscar Woltman
Freshmex
Agropark, Carretera Estatal No. 100, Km. 28.5, Lote 5, CP 76280, Ajuchitlán, Colón, Qro, México
T: +52 419 292 0601+52 419 292 0601
E: owoltman@freshmex.com.mx
www.freshmex.com.mx

Call
Send SMS
Call from mobile
Add to Skype
You'll need Skype CreditFree via Skype
Publicatiedatum: