Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Corné Smulders, directeur Tomatenkwekerij Smulders:

"We kunnen snijtomaat nu ook 's winters rendabel telen"

De sectoreconomen van ABN-AMRO brengen de voedingstuinbouw voor het voetlicht en dat doen ze door een interview met tomatenkweker Corné Smulders:

'Hoe de handelsstromen van tomaten over de wereld gaan, kun je niet veranderen. Dat heeft met zo veel factoren te maken. Maar ook als tomatenkwekerij kun je invloed op de keten uitoefenen. Ik kon de eerste stap zetten, toen ik er in 2007 voor heb gekozen om uitsluitend het ras Intense te telen en geen andere rassen meer. De Intense is nu vooral bekend als snijtomaat of anti klieder tomaat. Door de dichtere structuur lekt hij bij het snijden veel minder vocht en is dus uitstekend geschikt voor sandwiches en maaltijdsalades. Sinds december 2015 ben ik zelfs de enige in de wereld, die dit tomatenras onder kunstlicht teelt. Mijn klanten hebben er de meerprijs voor over. Ik besteed een deel van de teelt uit aan andere kwekerijen, die voor een vaste prijs voor mij werken.' Corné Smulders, van Tomatenkwekerij Smulders, heeft één advies aan collega telers: zorg dat je aanpak anders is dan anderen. Dan heb je meer grip op de verkoopprijs van je product.



Hoe kreeg u het vertrouwen dat uw snijtomaat ook rendabel onder assimilatiebelichting geteeld kan worden?
'De tomatentelers in Nederland die met assimilatielicht werken, maken producten met een hogere marge dan de bulktomaat. Denk aan snoeptomaten en trostomaten. Onze snijtomaat heeft een betere marge, maar ik dacht niet dat winterteelt onder kunstlicht ook rendabel kon zijn. Ik liet in de winter de snijtomaat die we aan onze klanten leveren in Spanje telen. Om jaarrond te kunnen leveren: de traditionele teelt, met alleen natuurlijk licht, komt begin december tot stilstand. Een paar jaar geleden kregen we van een klant drie klachten in één week. De tomaten uit Spanje bleken een slechtere structuur te hebben dan de tomaten die we zelf telen. De tomatenblokjes lieten in de maaltijdsalade te veel sap los. Ik ben gaan praten en het bleek dat de klant, een grote snijderij die veel aan supermarkten levert, een meerprijs wilde betalen, die het mij mogelijk maakte om met kunstlicht te gaan telen. Deze winter heb ik dat voor het eerst gedaan. En met succes: ik heb boven verwachting veel bestellingen gekregen voor onze onder de lampen geteelde tomaten. Niet alleen van de bewuste snijderij, ook van andere klanten.'

Zoekt u ook naar nieuwe markten in het buitenland?
'Onze tomaat is ook in héél dunne plakjes nog zeer smaakvol en dus erg geschikt voor de sandwichsector. In Engeland, een echt sandwichland, waar we veel aan leveren, is de markt al wel verzadigd. Maar in Duitsland zie ik bij de voorverpakte sandwiches nog veel tomatenschijfjes die het witbrood te veel met sap doordrenken. We hebben speciaal iemand ingehuurd die goed is ingevoerd in de Duitse cultuur om die markt voor ons te helpen ontginnen. Ik verwacht daar wel wat van.'

Wat zou uw advies zijn voor collega tomatentelers?
'Zorg voor een onderscheidend product. Bulktomaten produceren kan ook een prima strategie zijn. Je bent dan wel meer afhankelijk van hogere pieken en diepere dalen in de marktbewegingen. Ik zie in mijn markt, ik lever ook veel aan out of home, méér een golfbeweging. De pieken en dalen zijn dus meer gedempt. Dat werkt prettig. Ik zou zeggen: probeer een markt te creëren waar de mensen niet omheen kunnen. Streekproducten zijn een kans. Waarom zou je bijvoorbeeld niet, samen met andere telers, onder de naam Van Brabantse Bodem, een pakketje leveren, alleen aan de Brabantse retail, met daarin één tomaat, één komkommer en één paprika?'

Bron: ABN-AMRO
Publicatiedatum: