Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Guatamala nu met peultjes op de markt

"Peru is off-season. Het Peruaanse exportseizoen duurt van half juni/juli tot oktober. Zimbabwe begint ook nu, en Egypte heeft een relatief kort seizoen van december tot maart. Kenia is het hele jaar aanwezig, maar wordt meestal geconfronteerd met weersproblemen. Hun productie is niet erg stabiel."

Het Guatemaalse Frutesa exporteert sinds 1983 verse groenten en fruit, voornamelijk van verschillende soorten erwten, Franse groene bonen en bramen. Volgens Luis Teo van Frutesa waren zij de pioniers in de export van deze producten naar Europa. "We waren het eerste bedrijf dat peultjes en erwten uit Guatemala naar het Verenigd Koninkrijk exporteerde", stelt Teo.


De firma's belangrijkste producten zijn peultjes en sugar snaps, maar ze verkopen ook Franse groene bonen en bramen en diversifiëren met ramboetan. "We werken momenteel met 1.000 aangesloten producenten, omdat we geen eigen plantages hebben. We tekenen contracten met groepen, verenigingen, coöperaties en commissies, alles in de hooglanden van Guatemala", legt Teo uit. "In de contracten wordt aangegeven wat er wordt geplant, wanneer, waar en door wie, en wij zorgen voor de telers met technische bijstand, opleiding in het juiste gebruik van bestrijdingsmiddelen, kwaliteitsproblemen en hygiëne, en wij steunen hen financieel."



"Daarna, wanneer het seizoen begint, koelen, sorteren en verpakken we de producten volgens de behoeften van onze klanten", vervolgt hij. 95% van de Frutesa's omzet wordt gemaakt op het Europese continent: het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Spanje, Zweden, Zwitserland en Duitsland. "We zijn zeer goed ingeburgerd in Europa. Het is van oudsher onze belangrijkste markt en we hebben met sommige klanten voor meer dan 30 jaar een handelsrelatie." Frutesa verkoopt de producten onder haar eigen merk in de Europese supermarkten.

Het seizoen loopt van oktober tot mei/juni, dat is het droge seizoen in Guatemala. De producten worden over zee of door de lucht geëxporteerd. "De meeste export verloopt via zee, maar aan het begin en het einde van het seizoen, wanneer we niet veel produceren, exporteren we door de lucht, omdat de producten dan nog niet sterk genoeg zijn om 21 dagen op transport te gaan. Op dat moment is er ook weinig volume van onze concurrenten beschikbaar, vooral Afrika (Kenia, Zimbabwe en Egypte) en Peru, zodat we ons de kosten van het luchtvervoer kunnen permitteren", concludeert Teo.


"Peru is off-season. Het Peruaanse exportseizoen duurt van half juni/juli tot oktober," legt hij uit. "Zimbabwe begint ook nu, en Egypte heeft een relatief kort seizoen van december tot maart. Kenia is het hele jaar aanwezig, maar wordt meestal geconfronteerd met weersproblemen. Hun productie is niet erg stabiel."

Het seizoen loopt ten einde. "De start van dit seizoen (2015-2016) was heel moeilijk, want we hadden een zeer droog regenseizoen, en alle verwachte regen voor die periode werd opgenomen in eind september, oktober, november en december. Dit veroorzaakte ernstige schade aan onze plantages en we verloren veel productie", vertelt Teo.

De handelaar stelt dat er nog genoeg vraag is, maar de groei is matig. "Vooral omdat consumenten meer bewuste keuzes maken en kwalitatief hoogwaardige producten willen die voldoen aan alle Europese regelgeving."



Het bedrijf is dan ook van plan om te diversifiëren met een nieuw product. "Vorig jaar zijn we begonnen met de marketing van ramboetan, met name in Nederland, maar dit was aan het einde van het seizoen, in oktober. Deze keer zullen we volgende maand beginnen, begin juni," vervolgt Teo. "Onze Nederlandse klant was erg blij met de kwaliteit en dit jaar wil hij blijven werken met ons."

Meer informatie:
Luis Fernando Teo
Commercial Officer
Frutesa
Km. 16.5 Carr. San Juan Sacatepéquez, Condominio Industrial Mixco Norte. Lote A-7. Zona 6, Mixco
Guatemala 
Tel.: (502) 2245-5100
Email: luis.teo@frutesa.com
www.frutesa.com
You'll need Skype CreditFree via Skype
Publicatiedatum: