Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ondernemers laten 5% rendement liggen

Nederlandse ondernemers laten gemiddeld 5% rendement op hun omzet liggen. Dit blijkt uit de inzet van de BDO Rendementsmonitor de afgelopen 3 jaar onder 350 bedrijven uit verschillende branches. Deze 5% noemen wij ook wel 'verborgen rendement': het is niet gemakkelijk dit direct te berekenen of korte termijn te realiseren, maar zit juist verborgen in keuzes, processen en mensen.

Ook in de tuinbouwsector en bij haar toeleveranciers is een vergelijkbare uitkomst te zien. Terwijl de focus in de sector veelal ligt op het beheersen van de productiekosten, inkoop (marge) en logistiek, het vergroten van afzetmarkten en het innoveren van producten en diensten zijn het juist drie andere thema's waar het verbeterpotentieel verborgen zit, namelijk: Strategie, Operationele Bedrijfsvoering en Personeel. Deze drie thema's zijn onderdeel van de in zijn totaliteit 9 thema's (zie afbeelding).

Hieronder wordt per thema toegelicht waar BDO de verborgen rendementsverbetering vaak tegenkomt en welke mogelijkheden er zijn om deze verbetering daadwerkelijk te realiseren.

Strategie
Ondernemers zijn vaak te sterk operationeel betrokken bij hun bedrijf. Uit eerder onderzoek van BDO bleek dat 75% van de gevraagde (MKB) ondernemingen niet of onvoldoende focust op de klant. Weten wat de klant wil is daarbij niet voldoende, het draait om het continu ontwikkelen van producten of diensten met de klant als uitgangspunt.

De volgende tips kunnen helpen om een duidelijke – en klantgerichte - strategie te formuleren én uit te voeren:
  • Betrek klanten en medewerkers bij strategievorming en implementatie;
  • Spar eens met branchegenoten en niet-branchegenoten over de keuzes die zij maken;
  • Maak vooral ook keuzes wat niet (meer) te doen;
  • Communiceer uw strategie duidelijk aan klanten en medewerkers;
  • Toets en evalueer uitgebreid uw dienstverlening aan – en zeker ook met - uw klanten;
  • Communiceer vervolgens aan alle betrokkenen (in- en extern) welke aanpassingen zijn gedaan naar aanleiding van deze evaluatie.
Operationele bedrijfsvoering
Dit thema heeft gemiddeld de grootste financiële impact want hier maak je je rendement realiteit. Voegt iets geen klantwaarde toe? Stop ermee en werk uitsluitend vraag gedreven.

Enkele tips bij dit thema:
  • Onderzoek uitgebreid met uw klanten én ex-klanten waar u waarde toevoegt en waar niet;
  • Breng de operationele processen in kaart en bepaal waar in uw organisatie de waarde wordt toegevoegd;
  • Verzamel en analyseer alle fouten en faalkosten. Waar worden deze door veroorzaakt?
  • Meet en analyseer wat u verdient op klanten (en producten) en vergeet niet de indirecte kosten zoals het beslag op personeel en machines;
  • Stimuleer een cultuur van verandering en verbetering en laat als bedrijfsleiding het goede voorbeeld zien door open te staan voor verandering.
Personeel
Zeker voor de kennis- en arbeidsintensieve bedrijven in de branche is personeel een belangrijke rendementsstuwer of -remmer. Enkele tips bij dit thema:
  • Bepaal aan de hand van klantwaarde en processen de ideale personele bezetting, qua functie en aard van het contract (flexibel / vast);
  • Beoordeel de gewenste manier van aansturing en coach eventueel managers hierop;
  • Bepaal een effectieve beloningsstructuur die past bij cultuur, doelstellingen en afdeling/functie.
Bent u nieuwsgierig naar uw verborgen rendement en vooral hoe u dit rendement binnen de gestelde 9 thema's kunt vrijmaken? Op woensdag 8 juni organiseert BDO een PowerSessie voor ondernemers in de Flowers & Foodsector. Wilt u meer weten en aanmelden? www.evenementenbdo.nl/powersessie-flowersfood.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Annemarie Forman van BDO via 070-3380808 of annemarie.forman@bdo.nl

Publicatiedatum: