Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
hardfruit promoten in India, Brazilië en China

VLAM wil 13,8 miljoen euro Europese cofinanciering

Deze week was de deadline voor het indienen van promotiedossiers voor Europese ondersteuning. VLAM diende 15 dossiers in en hoopt daarmee een maximale Europese cofinanciering te kunnen binnenhalen voor de promotie van een hele reeks producten.

Het is een erg druk voorjaar voor VLAM. Naast de coördinatie en uitvoering van het promotieprogramma van 2016 staan immers de voorbereidingen van de programma's van de komende jaren al op de werkplanning. Reden hiervoor is dat VLAM in overleg met de sectorgeledingen besliste maximaal aanspraak te proberen maken op Europese middelen. De Europese programma's, die in januari 2017 van start dienen te gaan en drie jaren zullen lopen, dienden vandaag, 28 april 2016, ingediend te worden.



15 dossiers
VLAM bereidde zelfstandig 12 dossiers voor. Daarnaast werd samengewerkt met buurlanden voor gezamenlijke dossiers (sierteelt, boter en brood), wat het totaal op 15 brengt. Globaal is VLAM van plan om 3,6 miljoen euro samen te brengen. Indien alle projecten positief zouden beoordeeld worden, komt daar een tussenkomst van 13,8 miljoen euro van Europa bovenop, wat het promotiebudget op 17,5 miljoen euro brengt. De tussenkomst van Europa bedraagt 70 of 80 %, afhankelijk van het project. Europa voorziet een totaal budget van 113 miljoen euro.

De VLAM-collega's hebben de laatste maanden en weken gewerkt om alle dossiers in detail voor te bereiden. Het ging al gauw om meer dan 1.000 pagina's tekst. Concreet gaat het om volgende projecten:

Promotie in landen binnen Europa:

1. Bekendmaking van Europese streeklabels (BOB-BGA-GTS) in Vlaanderen
2. Gezonde en evenwichtige voeding – doelpubliek: Vlaamse scholen
3. Vertrouwd maken van Duitse consument met Conference-peer (in samenwerking met Nederland)
4. Promotie voor boter in samenwerking met Wallonië, Nederland, Frankrijk en Ierland.
5. Project 'Green cities' in samenwerking met Nederland
6. Project brood en gezondheid in samenwerking met Nederland

Promotie in landen buiten Europa:
7. Promotie hardfruit in India
8. Promotie peren in Brazilië
9. Promotie peren in China
10. Promotie groenten in Canada – focus op prei, witloof en paprika
11. Promotie pluimveevlees in Vietnam, Singapore en de Filipijnen
12. Promotie pluimveevlees en vleeswaren in Afrika (Ghana, Ivoorkust, Kenia en Tanzania) en het Midden-Oosten (Dubai)
13. Promotie varkensvlees in Azië (China, Japan, Korea, Maleisië, Vietnam, Indonesië en de Filipijnen)
14. Promotie zuivel in Azië en Afrika (China, Iran, Japan, Singapore, Verenigde Arabische Emiraten en Nigeria)
15. Promotie diepvriesfrieten in Vietnam, Filipijnen, Indonesië, Thailand en Maleisië

Consumenten laten proeven
Het valt op dat het leeuwendeel van de projecten zich in landen buiten Europa situeren, conform het beschikbare budget van Europa. Dit past geheel binnen de opdracht van VLAM om de sectoren te ondersteunen in de diversificatie van onze afzetmarkten. Doorgaans zijn de acties in het buitenland vooral handelsgericht en worden ze ingevuld onder de vorm van beursdeelnames en contactdagen, waarbij Vlaamse exporteurs buitenlandse aankopers ontmoeten. In heel wat van de ingediende programma's is ook geopteerd om de buitenlandse consumenten te benaderen. De enige manier om onbekende producten echt hun weg te doen vinden is immers door ze aan te bieden en te laten proeven. Indien VLAM erin slaagt om meerdere projecten goedgekeurd te krijgen, zullen onze Vlaamse kwaliteitsproducten de komende jaren in heel wat verre uithoeken van de wereld te proeven zijn.

De beslissing over de goedkeuring van de ingediende programma's wordt verwacht in het najaar.

www.vlam.be
Publicatiedatum: