Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Colruyt verkoopt 'bijna-bio-groenten'

Colruyt Group gaat biologische groenteteler De Lochting uit Roeselare ondersteunen bij de uitbreiding van zijn bioteelt. De winkels van Colruyt en OKay verkopen vanaf de tweede helft van april een aantal 'groenten in omschakeling', die pas over 2 jaar het officiële bio-label kunnen krijgen. Die gegarandeerde afname helpt De Lochting om de financieel moeilijke omschakelingsperiode te overbruggen. Het initiatief kadert in de strategie van Colruyt Group om zoveel mogelijk met lokale producenten aan een zo duurzaam mogelijke productieketen te werken. De groep verzekert zich op die manier van een kwalitatief én Belgisch aanbod biogroenten om aan de groeiende vraag te voldoen. Colruyt Group gaat ook met De Lochting in zee omdat het als sociale werkplaats kansen biedt aan mensen die niet terechtkunnen in het reguliere arbeidscircuit.



Colruyt Group neemt van De Lochting voortaan een aantal 'groenten in omschakeling' af, waaronder koolrabi, bladpeterselie en witpuntradijs. In september volgt rode biet en vanaf oktober kastanjepompoen en winterpostelein. De producten komen onder de merknaam Boni Selection Bio in de rekken bij Colruyt en deels ook bij OKay. Een sticker op de verpakking maakt de klant duidelijk dat het om groenten in omschakeling gaat, en dus niet om conventioneel geteelde groenten of om gecertificeerde biogroenten. Ook Bio-Planet, de biospecialist van Colruyt Group, biedt wel vaker producten in omschakeling aan, als het aanbod 100% biologische producten niet volstaat voor de vraag van zijn klanten.



Producten in omschakeling: van braak naar bio
Colruyt Group wil De Lochting ondersteunen bij de verdere omschakeling van conventionele naar biologische teelt. De overgangsperiode duurt immers twee jaar voor eenjarige gewassen en drie jaar voor meerjarige gewassen, een periode waarin de landbouwer minder opbrengsten heeft.

Grond waarop eerder aan conventionele landbouw werd gedaan, moet eerst een jaar braak blijven liggen, of gebruikt worden voor het verbouwen van graan of vlinderbloemigen. Daarna kan de landbouwer beginnen telen volgens de biologische principes en krijgt zijn oogst het etiket 'in omschakeling' mee. Pas na 2 jaar of 3 jaar mogen de producten als bio verkocht worden, als tenminste aan alle voorwaarden voor biocertificering voldaan is.

Spontaan partnership met een sociale missie
Het partnership tussen Colruyt Group en De Lochting is op een spontane wijze gegroeid, want de kweker leverde al een groot deel van zijn oogst aan Bio-Planet. De biosupermarkt van Colruyt Group en ook de Colruyt en OKay-winkels zijn vragende partij om meer aan te kopen, als antwoord op de stijgende vraag van de klanten naar bio.

De Lochting wil zijn areaal landbouwgrond voor bioteelt dan ook gaan uitbreiden. "Via dit partnership willen we de verduurzaming van de landbouw een duwtje in de rug geven. Het is ook mooi meegenomen dat we zo een organisatie steunen met een sociale missie, die mensen zinvol werk verschaft. Deze samenwerking past perfect in onze bedrijfsmissie om duurzame meerwaarde te creëren, op economisch, ecologisch én sociaal vlak", besluit Rony Neufkens, afdelingschef aankoop groenten en fruit van Colruyt Group.

Dirk Lammertyn, directeur van De Lochting voegt toe: "Deze samenwerking met Colruyt Group zorgt bij De Lochting voor extra kansen op verschillende vlakken. De uitbreiding zorgt voor extra tewerkstelling, maar meteen ook voor andere vormen van werk. De verpakkingsopdrachten die hiermee gepaard gaan, zijn uitdagend en bieden mogelijkheden om medewerkers beter voor te bereiden op een toekomstige job in een regulier voedingsbedrijf. De invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Colruyt Group (people, planet, profit) vindt op die manier een mooi raakvlak met hoe wij 'een bedrijf met een hart voor mens en natuur' willen zijn."

Voor meer informatie: www.colruytgroup.com
Publicatiedatum: