Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johannes von Eerde, REWE:

"Inkoopaandeel trostomaten flink gedaald"

Tholen - REWE heeft in Duitsland veel verschillende soorten en formaten winkels. Van de winkels met een omtrek van 1.000 tot 2.900 m2 heeft de retailer er ruim 2.500. "De groentenconsumptie in Duitsland is de afgelopen jaren vrij stabiel gebleven", vertelde Johannes von Eerde van REWE tijdens de Tomato Conference in Antwerpen. "Deze ligt rond de 70 kilo per persoon per jaar. Tomaat is de meest geconsumeerde groente. De consumptie ligt rond de 25 kilo per persoon, per jaar."

Meer cocktail en cherry, minder tros
Opvallende ontwikkelingen is dat het aandeel cocktail en cherrytomaten vanaf 2007 een flinke groei heeft doorgemaakt in het schap. Toentertijd was het inkoopaandeel cocktail en cherrytomaten nog 12%. In 2012 was dat 27%. Hierdoor is het inkoopaandeel trostomaten flink gedaald: van 59% in 2007 tot 40% in 2012. Daarna is het aandeel kleine tomaten nog verder gegroeid."


Duitsers consumeren bijna 25 kilo per persoon per jaar.

Invloed
REWE houdt rekening met diverse factoren die invloed hebben op het koopgedrag van de klant. "Onze uitdaging is om een zo breed mogelijk aanbod te hebben zodat iedere klant iets naar zijn wens kan vinden. We willen vermijden dat klanten niet terugkomen." Hij vervolgt: "Aspecten waar we rekening mee moeten houden is het groeiend aandeel van single-huishoudens. Daarnaast zijn er steeds meer gezinnen zonder kinderen en neemt het aantal ouderen toe. Ook belangrijk is dat de manier van leven 'hectischer' wordt en hierdoor eten minder tijd in beslag mag nemen."


De assortimentspiramide.

Regionaal is belangrijk
REWE heeft voor tomaten een assortimentspiramide ingevoerd die gaat van basis tot specialiteiten. Bij de basis ligt de prijs uiteraard een stuk lager dan bij de exclusievere kwalitatief hoogwaardige producten." Kwaliteit is volgens Johannes belangrijk voor alle consumenten. "Daarnaast consumeert men bewuster, gezonder en zoeken mensen smaak." Duitse consumenten hebben een voorkeur voor lokale producten. "Producten die uit eigen regio komen worden gezien als vertrouwd. Toch staat de kwaliteit bovenaan. Als een product uit de regio niet lekker smaakt, kiest men toch liever voor een ander product met een betere smaak."



Voor meer informatie:
www.rewe.de