Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bas Tramper, IPL:

"Tomatenassortiment niet te breed maken"

Tholen - ASDA heeft circa 560 winkels in het Verenigd Koninkrijk waarvan zo'n 365 hypermarkten. Bas Tramper van inkooporganisatie IPL vertelde tijdens de Tomato Conference dat de consument uit het Verenigd Koninkrijk met name voorkeur heeft voor de 'gewone' losse tomaten. "Er is wel wat interesse in specialties, maar het groeit niet hard. Dit is opvallend aangezien dit segment in veel Europese razend populair is."

Niet te breed
Hij vervolgt: "Binnen het specialty-segment zijn het met name de cherrytomaten die lopen. De cocktail-tomaten hebben we op een gegeven moment zelfs uit het assortiment gehaald. Daar was amper vraag naar. We willen ook het assortiment tomaten niet te breed maken, zodat de consument betere keuzes kan maken." De ASDA-winkels voeren drie segmenten: Extra Special, ASDA-brand en Smart Price. De komende jaren verwacht Bas in het Verenigd Koninkrijk een verdere focus op de ronde tomaten met smaak."



Aantal klachten sterk gedaald

Tramper werkt voor IPL, International Procurement & Logistics LTD. Dit is de inkooporganisatie voor WalMart-retailers, waaronder ASDA. IPL heeft in verschillende plaatsen in het Verenigd Koninkrijk faciliteiten voor diverse productgroepen. Bas is verantwoordelijk voor de sourcing van AGF en geeft aan dat de kwaliteit van de producten bij ASDA enorm is gestegen in de afgelopen jaren. "Doordat IPL een direct-source model heeft, is het aantal klachten van klanten de afgelopen 15 jaar met 65% gedaald. Als het gaat om kwaliteit scoort ASDA het best van alle retailers in het Verenigd Koninkrijk. We houden door middel van onderzoek van Nielsen elke week onze score bij."



Korte lijnen

"Naast kwaliteit is een ander groot voordeel van IPL dat we topverse producten leveren en lagere kosten hebben doordat we schakels in de keten niet meer nodig hebben. Producten gaan van producent naar IPL en na verzameling in een regionaal distributiecentrum rechtstreeks naar de winkels. IPL verzorgt de volledige verslogistiek van teler tot consument. De sourcing en levering vindt in verschillende landen plaats. We exporteren regelmatig rechtstreeks van de bron naar de afnemer. Zo gaan er sinds kort Nederlandse aubergines naar Canada, " aldus Tramper

Voor meer informatie:
Bas Tramper
International Procurement & Logistics Ltd (IPL)
bas.tramper@ipl-ltd.com