Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Omzetaandeel tomaat in AGF-afdeling bijna 8%"

Belangrijkste AGF-bron voor Metro Group is Spanje

Tholen - De belangrijkste bron voor de AGF-inkoop van de Metro Group is Spanje. "We vinden het belangrijk om producten direct van de telers in te kopen, zodat het zo vers mogelijk is", vertelde Ward Verberck van Metro tijdens de Tomato Conference in Antwerpen. "Metro-breed gezien is Spanje de belangrijkste bron, maar het kan per land verschillen. In veel landen is er natuurlijk lokale productie. Daarnaast zijn er ook landen zoals Turkije en Polen die ook grote AGF-productielanden zijn, maar qua leveringen meer naar het Oosten georiënteerd."

VTO
Metro heeft verschillende inkoopkantoren voor de versaankoop. Het Valencia Trading Office (VTO) is één van de inkoopkantoren, die zich bezighoudt met het inkopen van groenten en fruit in Spanje en andere landen en continenten. "Het hebben van een inkoopkantoor ter plaatse zorgt voor meer transparantie in de keten en directe toegang tot versere producten. We zijn ook sourcing gestart in andere landen zoals Nederland en België en dat groeit hard", voegt Ward toe.



8% van AGF-omzet is tomaat
De tomaat is de belangrijkste groente in de AGF-afdeling. "Bijna 8% van de totale AGF-omzet bij Metro Cash&Carry is van tomaten. De grootste groep zijn de losse tomaten, maar de speciale tomaten worden steeds belangrijker. Dit is een algemene ontwikkeling, maar verschilt ook weer per land."

Onder de Metro Group vallen veel verschillende bedrijven, waaronder Metro, Makro, Media Markt en Reaal. "We hebben veel verschillende soorten klanten bij onze Metro Cash&Carry, maar het grootste deel komt uit de horeca." Ward geeft aan dat ze op verkoopgebied per land, per seizoen en per klantsegment een speciale benadering hebben. "We zoeken uit wat welke klant wil en leveren op maat van de klant. De 'basisnoden' zijn bij al onze klanten hetzelfde, maar het wordt steeds specifieker."

Differantiation needs
Metro heeft de 'needs of the customer' onderverdeeld in drie groepen. De 'basic' needs, 'differentiation' needs en 'premium' needs. "Bij differentiation needs onderscheiden we authenticiteit, innovatie en fun. Bij authenticiteit kun je denken aan seizoenen en tomatenrassen van vroeger. Innovaties zijn bijvoorbeeld tomaten die niet lekken, waar een deel van de klanten zeer tevreden over is. Bij het onderdeel 'fun' komen we met nieuwe producten die smaakvol zijn of bijvoorbeeld een mooie vorm hebben. In de toekomst zal het aantal soorten tomaten in ons assortiment alleen maar toenemen."