Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Exclusieve variëteiten stimuleren frambozenconsumptie

"Grootste risico voor frambozen is een slecht aardbeienseizoen"

Na een aantal grillige weken is de frambozenmarkt gestabiliseerd. "Hoewel de prijzen niet buitengewoon zijn, verwacht ik niet veel problemen voordat het seizoen is afgelopen," legt Francisco Sánchez van Onubafruit uit.

"Dit frambozenseizoen is erg onregelmatig geweest. Het is niet slecht geweest, maar we hebben eerder dit jaar wat problemen gehad. Hoge temperaturen in de winter hebben het productieproces versneld en veel fruit heeft zich in de velden opgehoopt."

Op dit moment zijn de seizoenen van de Lagorai en Vajolet in volle gang. "Dit zijn de beste variëteiten die op dit moment beschikbaar zijn in de frambozenmarkt, zowel qua formaat als smaak," zegt Francisco Sánchez. "Met deze soorten hebben we de frambozensmaak die we zoeken."

Exclusieve variëteiten
Onubafruit is in Europa de grootste exporteur van frambozen met een eigen productie. Het bedrijf blijft terrein winnen op zijn concurrentie. Volgens de managers van Onubafruit komt dit voornamelijk door de inspanningen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling.

"Ik denk dat, als we lekkere variëteiten als de Lagorai en Vajolet leveren, we de consumptie van het fruit kunnen stimuleren. Onze eerste variëteit was de Erika. Daarna kwamen de Imara en de Kweli en nu hebben we de Lagorai en de Vajolet. We hebben tussen de 8 en 10 variëteiten in onze portfolio die we nu testen en die in de komende seizoenen op de markt zullen komen. Dit jaar gaan we stoppen met de Glen Lyon-variëteit. Uiteindelijk zullen de investeringen in innovatie zorgen voor een significante omzet voor de telers."

Het risico van een slecht aardbeienseizoen
Ondanks het feit dat op dit moment de frambozenmarkt stabiel is, heeft Sánchez gemerkt dat er sprake is van een oplopende toename in areaal. De omvang van de teeltgebieden is zodoende iets groter geworden dan de groei aan consumptie. "Op dit moment is dit nog geen reden tot zorgen. De balans tussen vraag en aanbod wordt goed in evenwicht gehouden door de volumes die worden toegewezen aan markten in Centraal-Europa. Maar dit zijn belangrijke markten voor frambozen. Voor blauwe bessen verwachten we op de middellange termijn wel problemen wegens een overschot."


"Het grootste risico voor frambozen is een slecht aardbeienseizoen, zoals nu op het punt staat om te gebeuren. Telers die problemen hebben gehad met aardbeien, schakelen over naar blauwe bessen en frambozen. Als Huelva geen aardbeienareaal van ongeveer 7.000 hectare vasthoudt, worden meer frambozen aangeplant dan de markt feitelijk aan kan."

Geen product voor avonturiers
"Als de frambozenconsumptie blijft toenemen, dan komt dat door het feit dat bedrijven die dit product in grote volumes verkopen in hoge mate geprofessionaliseerd zijn en de markt goed reguleren. Het is geen product voor avonturiers, omdat er productiekosten mee gemoeid zijn van €3 per kilo. Ook moet er voorzichtig met het fruit worden omgegaan, anders verlies je er veel geld op."

Directe communicatie met grote supermarktketens
Grote supermarktketens zijn goed voor 90% van de frambozenomzet. "Frambozen zijn een product dat breed verkocht wordt in de supermarktsector. De ketens willen dat het product winst geeft en willen daarom een goede balans tussen kwaliteit, kwantiteit en waarde," zegt Francisco Sánchez. "Onubafruit was opgezet om direct te kunnen communiceren met supermarktketens zonder tussenpersonen. Als je met betrekking tot frambozen niet direct kunt onderhandelen met supermarkten, is er geen toekomst voor je in deze sector."

Cultuurverschillen met Azië
Naast de belangrijkste markten in Europa exporteert Onubafruit veel aardbeien en blauwe bessen naar Azië. Belangrijke bestemmingen zijn de havens van Singapore, Kuala Lumpur in Maleisië, Hong Kong en Dubai in het Midden-Oosten. "Dit zijn interessante markten, net zoals China dat ook gaat zijn. Op het moment dat we een protocol verkrijgen voor deze markten, kunnen echter problemen ontstaan. Het is heel makkelijk om forse cultuurverschillen tegen te komen. Op dit moment worden slechts kleine hoeveelheden geëxporteerd, die verder geen grote impact op het seizoen hebben," besluit Francisco Sánchez.

Voor meer informatie:
Victoria Rodríguez
Onubafruit S.L.
P.E Mirador del Odiel. C/ Lentisco s/n Portal 3, Of.17
Huelva, Spain.
+34 959540844+34 959540844
vrodriguez@onubafruit.com
www.onubafruit.com
You'll need Skype CreditFree via Skype
Publicatiedatum: