Supermarktomzet eerst kwartaal +2,9%
In maart stijging omzetgroei
In de maand maart zien we een forse stijging van 6,5% in de omzetgroei naar € 3,39 miljard (€ 3,19 miljard in maart 2015). Dit komt echter mede doordat Pasen dit jaar in de maand maart viel en in 2015 was Pasen in april. De week voor en de week na Pasen zorgen voor circa € 95 miljoen extra omzet in vergelijking met een gemiddelde week in 2016.
Klantenkring supermarkten blijven groeien
Grote supermarktformules trekken steeds meer klanten. De consument bezocht in 2015 4,5 verschillende supermarktformules. Albert Heijn heeft de meeste huishoudens (87,3%) gevolgd door Lidl (71%), Jumbo (67,7%), Aldi (56,8%) en Plus (28,8%). De supermarkten blijven groeien qua klantenkring, uitgezonderd de Aldi (-1,2%). Vanwege de overname van C1000 laat de klantenkring van Jumbo de meest forse groei zien; van 62,5% in 2014 naar 67,7% in 2015. De speciaalzaken verliezen consumenten in 2015 maar ook worden de markt en warenhuizen minder bezocht voor dagelijkse boodschappen.
Bron: GFK