Online shopper let eerder op dagaanbieding dan duurzaamheid
Gemak dient de online shopper
Het DuurzaamheidKompas laat zien dat gemak en een groot aanbod voor de online shopper belangrijk zijn. Gemak komt terug in de tijdsbesparing (bijna 40%) die de online shopper ervaart (geen ritje meer naar de supermarkt) en het niet zelf hoeven sjouwen van spullen (35%). Verder zijn een voldoende groot aanbod (42%) en aanbiedingen (23%) de belangrijkste argumenten om bij een online aanbieder voedingsmiddelen aan te schaffen.
Beperkte informatiebehoefte over duurzaamheid en gezondheid
De online shopper vindt informatie over (dag- en week)aanbiedingen belangrijker dan informatie over duurzaamheid, bijvoorbeeld over de herkomst van producten of informatie over keurmerken (zoals biologisch, FairTrade, etc.). Daarnaast lijkt er minder behoefte te zijn aan informatie over gezondheid, zoals de samenstelling van producten of wettelijk verplichte informatie van producten. De online shopper gebruikt, net als de offline shopper, een vast boodschappenlijstje voordat hij tot aankoop overgaat.
Communicatie over duurzaamheid en gezondheid op maat gemaakt
De online shopper heeft een specifieke behoefte aan informatie over duurzaamheid en gezondheid. Suzanne van der Pijll: "We zien dat de online consument meer tijd besteedt aan het inlezen voordat ze tot de daadwerkelijke aanschaf overgaat van voedingsmiddelen. Maar verhalen over de herkomst van de producten die ze kopen of de samenstelling ervan vinden zij minder relevant. Het zou interessant zijn om te kijken aan welke informatie zij wél behoefte hebben en hoe er effectief met hen over duurzaamheid en gezondheid kan worden gecommuniceerd".
Meer informatie:
Schuttelaar & Partners
Suzanne van der Pijll
T 070 318 44 44 / 06 51 797717
E: svanderpijll@schuttelaar.nl