Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoogleraar waarschuwt voor 'markthalmania'

"Mensen zitten helemaal niet te wachten op beleving"

Gert-Jan Hospers signaleert een hype rond foodhallen. Dit meldt Foodvisie. Markthalmania noemt hij het. De hoogleraar citymarketing denkt dat Nederland helemaal niet zit te wachten op zoveel versmarkten. Geograaf Gert-Jan Hospers merkt dat in veel steden initiatieven van de grond komen om een versmarkt of foodhal te beginnen. Plekken waar retail en horeca worden gecombineerd: het zogeheten blurring.'Letterlijk van Alphen tot Zwolle. Overal waar ik kom en waar nu V&D-panden leegstaan of andere panden vrijkomen, hoor je die geluiden. Ik ben daar sceptisch over', aldus de hoogleraar. Er is veel enthousiasme, maar een gedegen businesscase wordt nog wel eens over het hoofd gezien, meent hij.

Beleving
Gert-Jan Hospers denkt dat we elkaar aan het napraten zijn. Het idee dat de consument veel beleving wil tijdens het doen van boodschappen, wordt volgens hem groter gemaakt dan dat het in werkelijkheid is. 'Iedereen heeft het over beleving, maar ik houd eerder een pleidooi voor gemak en comfort. Dat is wél waarnaar we op zoek zijn. Waarom doen de Spar City Stores het in de binnensteden zo goed? Omdat het gemak biedt. Op strategische plekken in de stad, locaties waar veel traffic is, is hier slim in geïnvesteerd. Onderweg naar huis en on the go zijn dit stabiele publiekstrekkers. Er is in deze drukke tijden, waarin iedereen haast heeft, helemaal geen tijd voor een zoektocht naar beleving."

Klik hier voor het volledige artikel van Foodvisie

Publicatiedatum: