Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Do’s and don’ts voor zakendoen in India

In ieder land zijn er gedragsregels waarmee u rekening moet houden tijdens het zakendoen. Hieronder vindt u enkele gedragsregels bij de zakencultuur van India.

Persoonlijke relaties
Zakendoen in India staat in het teken van persoonlijke relaties. Vertrouwen is belangrijk in de Indiase cultuur. Soms vragen Indiërs naar zaken die voor Nederlanders ongemakkelijk kunnen overkomen, zoals familie of kinderen. Voor Indiërs is dit een manier om iemand goed te leren kennen en te beoordelen als zakenpartner. Ga ervan uit dat een goede persoonlijke relatie even belangrijk is als een goede zakelijke relatie. Zorg voor een persoonlijke band met de Indiase zakenpartner. Bezoek zijn bedrijf en leer zijn familie kennen.

Bedrijfsetiquette
Indiërs zijn gemakkelijk om mee samen te werken. Toch kunnen zij gewend zijn aan een andere bedrijfscultuur vergeleken met de Nederlandse. Sta vooraf stil bij enkele belangrijke Indiase omgangsvormen en gedragscodes.

  • Wees terughoudend met handen schudden met personen van het andere geslacht. U kunt het best wachten tot uw gastheer- of vrouw u een hand toesteekt.
  • Het schudden van het hoofd betekent in de Indiase cultuur geen 'nee'. Het is alleen een teken van begrip. Indiërs schudden vaak met hun hoofd ten teken dat ze horen en begrijpen wat u zegt. Het betekent dus geen nee, maar ja.
  • Bijeenkomsten beginnen gewoonlijk met een vriendelijk praatje. Dit kan gaan over persoonlijke zaken zoals uw gezondheid en familie. Probeer dit niet te haasten.
  • Indiërs zeggen niet graag nee. Als iets niet mogelijk is, zal men eerder uitdrukkingen gebruiken als 'misschien', 'dat wordt moeilijk' of 'we gaan het proberen'.
  • Plan uw zakelijke afspraken liefst een tot twee maanden van tevoren in. Neem kort voor het afgesproken tijdstip nogmaals contact op om de afspraak te bevestigen. Houd rekening met laatste moment wijzigingen in tijdstip en plaats.
  • Veel Indiërs eten om religieuze redenen geen vlees. Houdt u hier rekening mee bij het organiseren van een lunch of diner. Zorg voor voldoende vegetarische alternatieven.
Hiërarchie
Hiërarchie speelt een belangrijke rol binnen Indiase bedrijven. De Indiase samenleving hecht veel waarde aan status, zodat mensen in machtsposities vaak meer speelruimte krijgen dan de gemiddelde burger. Het midden- en lagere management neemt meestal niet de beslissingen. Deze situatie is nu steeds meer aan het veranderen, vooral bij jonge bedrijven. Onderzoek vooraf wie in het bedrijf de beslissingen neemt.

Nederlandse bedrijven, die met India zaken gaan doen, hebben vaak geen goed beeld van de schaalgrootte van de Indiase industrie. Bedrijven zijn vaak op verschillende terreinen actief en hebben vele duizenden werknemers in dienst. Een divers productiepakket zegt meestal niets over de kwaliteit van het bedrijf.

Aanpassing versus planning
Indiërs bereiken zakelijke doelen vaak door aanpassing en improvisatie en niet met zorgvuldig opgebouwde plannen. Flexibele bedrijven zijn in hun bedrijfsvoering vaak succesvoller dan bedrijven die vasthouden aan vooraf gemaakte plannen.

Onderhandelen
Indiërs verwachten dat u onderhandelt over prijs en voorwaarden. Bouw daarom flexibiliteit in bij de onderhandelingen.

Taal
De gemiddelde Indiase zakenman spreekt goed Engels en is vaak geschoold in het Westen. Taalproblemen doen zich dus niet vaak voor.
Publicatiedatum: