Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Leren over groente doet nog niet eten"

Basisschoolkinderen die les krijgen over gezonde voeding begrijpen beter wat gezond eten is. Voordat ze daadwerkelijk meer groenten gaan eten, is echter een intensief programma nodig dat verder reikt dan de schoolbanken.

Dit stelt Marieke Battjes-Fries in haar proefschrift dat ze vandaag verdedigt.

Battjes-Fries onderzocht het effect van het lesprogramma Smaaklessen. Dit omvat vijf lessen over thema's als smaakontwikkeling, gezond eten of voedselproductie. In drie kwartier krijgen kinderen een introductie, activiteit en afsluitend groepsgesprek. Ze leren bijvoorbeeld over biologische landbouw en proeven een biologische en niet-biologische appel. Het lesprogramma Smaaklessen is ontwikkeld door het Voedingscentrum en Wageningen University.

Battjes-Fries volgde 1010 kinderen uit groepen 6 en 7 van 34 Gelderse basisscholen. De scholen werden verdeeld in twee inventiegroepen en één controlegroep. Op 11 scholen werd Smaaklessen gegeven. Op evenzoveel scholen werden deze aangevuld met praktijkervaringen, zoals tuinieren en boodschappen doen. De overige 12 scholen behoorden tot de controlegroep en gaven geen Smaaklessen. Bij aanvang en na afloop van het schooljaar vulden kinderen een enquête in over hun groentekennis en -consumptie. Er werd bijvoorbeeld gevraagd of het leuk is om onbekende groenten te proeven.

Lees meer op Wageningen UR Resource
Publicatiedatum: