Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hand-picked is nieuw kwaliteitslabel

Jongfresh doet oogstmachine radijs de deur uit

Tholen - Een nieuwe huisstijl en een nieuw kwaliteitslabel voor radijskwekerij Jongfresh. Alle radijs gaat voortaan weg onder het merk "Hand-picked Quality". En dat zijn geen lege woorden: de oogstmachine is de deur uit gedaan en alle radijs wordt met de hand geoogst. Erik de Jong vertelt dat hij zo een slag in kwaliteit kan maken.

Sinds 2000 is de Monsterse radijskwekerij Jongfresh actief met de eigen afzet. Die keuze is gemaakt om onderscheid te maken in het leveren van kwaliteit. "Daar hebben we direct ook alles op ingezet", vertelt Erik de Jong. "Onderdeel daarvan is ook het inruilen van de oogstmachine, die we lang geleden hebben aangeschaft. We gebruikten 'm de afgelopen jaren steeds minder en nu staat-ie stil onder een doek aan de kant. Onze medewerkers zijn weer met oog voor detail en zorg voor het product aan de slag."



Kostprijs- en kwaliteitsverhogend
Deze keuze voor het handwerk is een behoorlijke verhoging van de kostprijs. Had De Jong eerst twee tot drie mensen aan het werk voor de oogst. Nu zijn dat er dertien. "De oogstmachine wordt aangeprezen als 75% arbeidsbesparend", berekent hij. "Dat klopt wel. Maar het is een bewuste keuze: we willen ons hiermee totaal onderscheiden van de markt." Volgens De Jong maakt hij met het handwerk een grote stap in kwaliteit. "Als alle omstandigheden goed zijn, kun je in maart en april prima uit de voeten met de oogstmachine. Maar dan mag er niets tegenzitten. Anders raakt het al in de war. Als een klant bossen van zestien knollen per verpakking wil, kunnen we nu de garantie geven dat het er zestien zijn. Met een oogstmachine is het al gauw meer een indicatie dan een waarde." Hetzelfde geldt voor combinatieverpakkingen, die dankzij de bijzondere radijzen van Jongfresh veelgevraagd zijn. "We leveren precies wat er gevraagd wordt." En dat is niet het enige. Door handmatig te oogsten, durven ze bij Jongfresh ook andere raskeuzes te maken. "Om te oogsten met een oogstmachine, heb je een sterke inplant en sterk loof nodig. Dat gaat ten koste van de vorm, kleur en kwaliteit van de knol. Nu kunnen we bij de rasselectie kleur, smaak en uniformiteit voorop zetten. Een ras met dunner loof en dunner gewas is geen probleem."



Nu is De Jong zover dat het gehele areaal handmatig geoogst wordt en dat hij zijn totale aanbod onder het nieuwe merk Hand-picked Quality kan vermarkten. Die ontwikkeling is de afgelopen jaren geleidelijk gegaan. Ook de klanten moesten wennen aan deze manier van werken. "De prijsvechters zijn eruit en zeker in het begin liep het met de grote jongens ook lastiger. Maar van lieverlee zie je ook dat er nieuwe klanten bijkomen. Ook grotere partijen kiezen nu voor ons product", ziet De Jong. "Plaatsen waar toegevoegde waarde van belang is en tot zijn recht komt, daar zitten we tussen. De concurrentie slaat het pad in van automatisering en kostprijsverlaging. Wij zetten in op kwaliteit en toegevoegde waarde. Daarmee kunnen we een band opbouwen met de afnemers. En alle keuzes in het bedrijf moeten daaraan bijdragen."

Voor meer informatie:
Jongfresh VOF
Erik de Jong
Madeweg 60
2681 PN MONSTER
(0174) 24 37 83
info@jongfresh.nl
www.jongfresh.nl