Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarktoorlog Verenigd Koninkrijk gaat onverminderd door

De prijzenoorlog tussen Britse supermarkten gaat onverminderd door. De economische recessie mag dan misschien wel over zijn en de inkomens stijgen, maar de grote traditionele supermarktketens blijven marktaandeel verliezen aan de prijsvechters Lidl en Aldi.

In 2015 groeide de omzet van Aldi en Lidl met respectievelijk 22,6% en 15,1%. In de afgelopen kerstperiode heeft Tesco nog veel geïnvesteerd in speciale kortingen op artikelen die speciaal op de feestdagen zijn gericht. Morrisons kondigde eind januari aan de prijs van meer 1.000 artikelen te verlagen, met gemiddeld 19% voor groente en fruit. De Britse consumenten profiteren van de laagst gemeten consumentprijsinflatie ooit. De index bedroeg in 2015 gemiddeld 0%.

Prijsvechters winnen terrein
In de laatste jaren is het consumentengedrag door de economische crisis en de opkomst van de prijsvechters structureel veranderd. Meer dan de helft van de Britse winkelklanten bezoekt nu ten minste eenmaal per maand een prijsvechter. Meer dan 12% van de Britse klanten doet de wekelijkse grote boodschappen bij een discounter. De traditionele supermarkten en prijsvechters zijn de laatste jaren naar elkaar toe gegroeid. De prijsvechters zijn de binnensteden ingekomen en hebben hun assortiment vergroot. De traditionele supermarktketens hebben een deel van hun grote panden gesloten en het productaanbod verkleind. Tesco bijvoorbeeld heeft het aanbod met ongeveer 30% verminderd.

Concurrentie om buurtwinkels
In de race voor 'convenience' hebben de traditionele supermarkten de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het openen van kleine buurtfilialen. Ook de prijsvechters zijn de concurrentie aangegaan met de traditionele 'corner shops'. Maar volgens sommige analisten zijn er nu te veel buurtwinkels. Morrisons heeft vorig jaar 140 van de eigen buurtwinkels verkocht. De Londis and Budgens-keten is vorig jaar verkocht aan de zelfbedieningsgroothandel Booker. De verwachting is dat de conveniencesector sterk in beweging blijft, met winnaars en verliezers. Veel analisten verwachten dit jaar een nieuwe consolidatiegolf in de conveniencesector.

Kapers op de kust: easyFoodStore & Amazon
Niet alleen de conveniencesector blijft in beweging. De prijsvechters zijn niet langer de enige concurrenten van de grote supermarkten. Deze maand opende de oprichter van Easyjet de eerste van wat misschien een keten van budgetsupermarkten wordt. Volgens eigen zeggen positioneert deze supermarkt zich tussen de voedselbanken en de prijsvechters. De nieuwe easyFoodStore kan zich ontpoppen als een gedegen prijsconcurrent. Aan de andere kant van de markt is de komst van Amazon een lange termijn dreiging voor de traditionele 'big four' supermarkten. Amazon investeert nu in de uitrol van de zogenaamde Pantry service in het Verenigd Koninkrijk. De Pantry service bezorgt nu nog alleen een kleine selectie van huishoudproducten, maar naar verwachting zal Amazon de service op termijn uitbreiden met een volledig supermarktaanbod. De traditionele supermarkten worden gedwongen meer te investeren in logistieke oplossingen om de kosten laag te houden. Sommige analisten verwachten dat supermarkten op termijn minder op prijs, maar meer op bezorgdiensten gaan verschillen.

Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: