Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Noorwegen: Prijzenoorlog niet ten koste van telers

In december daalden de prijzen van levensmiddelen in Noorwegen met 3%. Retailketens zetten deze prijzenslag nu nog steeds voort op hun AGF-afdelingen. Het begon allemaal bij de winkels van Norgesgruppen Kiwi, die adverteerde met kortingen van 7,5%. Een dag later verlaagde Rema de prijzen van AGF met 10% en Coop Obs gaf 40% korting als tijdelijke actie.

Jan Pal Bjorkoy, manager van Kiwi, vertelt dat de afzet van AGF de eerste week met 40% is gestegen vanwege de actieprijzen.

Angst dat lage prijzen telers onder druk zetten
"Het is jammer dat het voedsel dat wij produceren, zo goedkoop verkocht wordt. De prijzenoorlog geeft echter wel aan dat AGF een belangrijke categorie binnen de retail is, omdat het klanten trekt. Wel bestaat het gevaar dat de basisprijzen in het gedrang komen," legt Thor Johannes Rogneby van de Noorse Telers Bond uit.

Rogneby is er niet zeker van of de prijzenslag zal leiden tot een groeiende vraag, maar hij verwacht dat het wel veranderingen in de huidige tendens teweeg zal brengen.

"Het is gezond voor de consument en gunstig voor telers wanneer er meer groenten gegeten worden. Als de vraag naar Noorse groenten stijgt, dan zullen we er naar streven onze productie hier op af te stemmen," aldus Rogneby.

"Het is een positieve ontwikkeling dat AGF steeds belangrijker wordt voor retailers en consumenten maar we moeten er voor waken dat telers hier de rekening van gepresenteerd krijgen. Het werk van de GPS, de raad van samenwerkende groentetelers, is dus nu extra belangrijk omdat deze wekelijks overleg voeren over de AGF-markt. 



Publicatiedatum: