Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco Vermet, Kloosterboer:

"Rotterdam Coolport biedt trimodale verbinding over weg, water en spoor"

Tholen - Naast de gebruikelijke deelname als co-exhibitor in de stand van 360 Quality Association en Zeeland Seaports heeft Kloosterboer dit jaar ook een eigen stand op de Fruit Logistica ter promotie van met name Rotterdam Coolport. "Het overgrote deel van import van groente en fruit via deepsea komt aan op de Maasvlakte. Rotterdam Cool Port is een zogeheten trimodale terminal gelegen op de kruising van water, weg en spoor en zorgt zo voor een uitstekende uitwisseling van goederen met het containercluster op de Maasvlakte", vertelt commercieel manager Marco Vermet.

"De locatie van Coolport is gunstig gelegen aan de zuidkant van de rivier met onder andere een directe aansluiting op de A15 en daarmee ook goed gepositioneerd ten opzichte van andere AGF clusters waardoor uitwisseling en interactie optimaal zal zijn. Naast ons bestaande netwerk met warehouses in Durban/Zuid-Afrika, Varekamp Coldstores in Poeldijk/Westland, Kloosterboer Delta terminal/Rotterdam en 'Cool Port' Vlissingen wordt nu met de komst van Rotterdam Cool Port ons netwerk van warehouses en daarbij behorende logistieke diensten verder verstevigd", vervolgt Marco.



De bouw van het koelcluster op de City Terminal locatie in de Waal-Eemhaven gaat het tweede kwartaal van dit jaar van start met als target vanaf het tweede kwartaal van 2017 operationeel te zijn. Het bedrijf neemt in eerste fase vijf hectare grond af met de mogelijkheid tot uitbreiden in de toekomst. Naar verwachting is de terminal in de loop van 2017 operationeel met een capaciteit van 40.000 temperatuur gecontroleerde palletplaatsen voor een geschatte doorzet van minimaal 400.000 pallets per jaar. Daarnaast is er nog circa 14.500 m2 beschikbaar ten behoeve van verschillende services zoals verpakken, sorteren en crossdocking.

Trimodale verbinding
"Op deze locatie op de voormalige ECT City Terminal zullen wij uitstekend per barge verbonden zijn met de Maasvlakte, wat eveneens geldt voor verbinding over de weg middels de A15. Focus echter ligt op vervoer per barge welke zorgt voor een constante bargeverbinding over water tussen Cool Port en de Maasvlakte en meer dan een goed alternatief voor het wegvervoer is. Vervoer per barge omzeilt het voorvervoer over de weg, werkt zeer gunstig uit voor CO2 emissiewaarden en levert bovendien een stevig kostenvoordeel op. Wij hebben berekend dat wij voor onze klanten zo'n 100 euro per container kunnen besparen in geval hoofdzakelijk gebruik wordt gemaakt van het vervoer per barge", vertelt Marco.



"Verder is Coolport gelegen aan het spoor (Rotterdam Service Centre). Wij zien inmiddels interessante ontwikkelingen in spoorvervoer ten aanzien van perishable cargo zoals de volgende week te starten verbinding met Valencia die via de terminal RSC in Rotterdam afgehandeld zal worden. Ik verwacht dat in de nabije toekomst ook andere soortgelijke initiatieven zullen ontstaan waardoor een directe aansluiting met het spoor in combinatie met weg en water uitermate interessant zal zijn."

Added value services
"In Coolport richten wij ons eveneens op ontwikkeling van een groot centrum ten behoeve van zogeheten 'value added services' als kleinverpakken, kwaliteitscontroles en correcties maar bijvoorbeeld ook het rijpen van fruit. Onder één dak dus geïntegreerde en gecombineerde dienstverlening op gebied van transport, douane en phyto, warehousing en dus ook value added services. Opnieuw hier een gunstig kosteneffect als gevolg van besparing op transport- en afhandelingskosten. Elk pallet in het koelhuis in opslag zal middels mobiele stellingsystemen afzonderlijk bereikbaar zijn en levert direct een kostenbesparing op handling."

"De informatie-uitwisseling en communicatievoorziening zal eveneens als belangrijk aspect van Coolport vormen. Wij beogen een vooruitstrevend informatiepartner voor onze klanten te zijn en daartoe informatie en rapportage over bewegingen van hun goederen in een zo vroeg mogelijk stadium op te pakken en klanten zo lang als mogelijk daarin mee te nemen. Dat kan zijn dat wanneer hun goederen via onze coldstore in Durban vertrekken tot aflevering bij een eindpunt", vertelt Marco. "Coolport richt zich met name met op bederfelijke goederen als groenten en fruit maar wij houden ook een klein gedeelte vrij voor andersoortige lading wat het ook interessant maakt om inkomende containerstromen te combineren met uitgaande."



"Wij zijn blij en trots om een aansprekende partij als Total Produce voor Coolport onze eerste partner (klant) te mogen verwelkomen. Zoals inmiddels bekend gemaakt, mogen wij daar nu ook Schrijvershof aan toevoegen. Wij verwachten zeker dat er meer ladingbelanghebbenden zich op Rotterdam Cool Port willen vestigen." Op de vraag waar Rotterdam Cool Port in 2020 staat, antwoordt Marco: "Wij hopen dan dat wij de tweede fase van 7 hectare in Coolport kunnen betrekken. Ik hoop dat we dan een tot de verbeelding sprekende nieuw hub voor groente- en fruitlogistiek hebben kunnen vormen, waarbij Rotterdam Cool Port door ladingbelanghebbenden als een vooruitstrevende, flexibele en kostenmatig uiterst interessante locatie wordt gezien en onze klanten verregaand ontzorgd en tevredengesteld."

Voor meer informatie:
Marco Vermet
Kloosterboer
Tel: +31 (0)118-486223
Fax: +31 (0)118-486260
Marco.Vermet@kloosterboer.nl
www.kloosterboer.nl