Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
nieuwe bedrijfsnaam: InnoFresh Packing BV

Budelpack en IQ Packing gaan samen druiven verpakken

De Budelpack Groep en IQ Packing bundelen hun krachten voor het automatisch verpakken van druiven in punnets in een nieuwe onderneming InnoFresh Packing BV. Budelpack verpakt sinds 1971 in opdracht van Food en Petfood op geautomatiseerde verpakkingslijnen. IQ Packing is sinds 1998 specialist in het handmatig en machinaal verpakken van groente en fruit. Beide ondernemingen bundelen nu hun krachten in een nieuwe onderneming genaamd InnoFresh Packing BV, welke zich in aanvang specifiek richt op het geautomatiseerd verpakken van druiven in punnets.

Wereldprimeur voor geautomatiseerd verpakken van druiven
Teneinde invulling te geven aan haar strategie om uit te breiden in andere marktsegmenten, heeft de Equipment Servi-ces afdeling van Budelpack in de afgelopen twee jaar in eigen beheer een geautomatiseerde verpakkingslijn voor druiven ontwikkeld. De automatiseringsgraad is nodig om aan een verpakkingskostprijs te komen, die zo aantrekkelijk is voor druivenexporteurs in de overzeese landen dat zij de druiven in Nederland kunnen verpakken. Het ontbrak Budelpack echter aan de benodigde specifieke kennis van de AGF-branche. Met IQ Packing als partner in InnoFresh Packing is dit in één keer volledig opgelost. De directie van InnoFresh Packing BV zal dan ook worden gevoerd door Peter Nieuwkerk enerzijds, directeur/eigenaar van de Budelpack Groep en anderzijds door Rob Bondt, directeur en mede-eigenaar van IQ Packing.

De vele voordelen van verpakken van druiven in Nederland

"Het verpakken van druiven in Nederland zorgt ervoor dat het klantorderontkoppelpunt wordt verlegd van het land van oorsprong naar Nederland", legt Peter Nieuwkerk uit. "Retailers willen zo laat mogelijk besluiten in welke verpakking zij het product aanbieden aan de consument. Indien druiven voorverpakt worden geïmporteerd, is het als bij de T-Ford: je kunt uit alles kiezen, zo lang het maar in een 500 grams punnet zit. Vanaf nu gaat dit definitief veranderen.".
De geautomatiseerde lijn, in combinatie met een optimalisatie van de keten, maken het mogelijk om nu ook in
Nederland te verpakken. Dit leidt tot diverse voordelen:
1. druiven kunnen onverpakt worden geïmporteerd waardoor 30% meer kilogrammen in een reefer transport gaan;
2. de tijdrovende controle van voorverpakt product na binnenkomst wordt nu direct aan de verpakkingslijn gedaan. Slecht product wordt dus niet verpakt;
3. het klant-specifiek labelen gebeurt inline bij de verpakkingslijn en vraagt dus geen extra handling;
4. door het verpakken in Nederland wordt het straks ook mogelijk om druiven in verpakkingsinnovaties aan te bieden. De eerste schetsen liggen daarvoor al op de plank. Daarbij valt te denken aan speciale verpakkingen voor zoete druiven of voor pitloze druiven zodat ze voor de consument makkelijker en beter herkenbaar worden.

Implementatie in drie fases
Vanaf week 50 zal InnoFresh Packing operationeel zijn met een pilot-lijn. Deze pilot-lijn verwerkt tot 1200 punnets per uur. De eerste opdrachtgever is de Greenery. Deze pilot-lijn zal gedurende het eerste overzeeseizoen worden geoptimaliseerd. In fase 2 zal hij worden opgeschaald tot een output van 3600 punnets per uur, zijn de industriële verpakkingslijn. In fase 3 wordt de lijn geschikt gemaakt voor verpakkingsinnovaties zoals varianten op de punnet.
 
www.iq-packing.nl
www.budelpack.com
Publicatiedatum: