Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Investeren in digitalisering voorwaarde voor internationale groei

"ING: "Groothandel heeft goud voor het grijpen"

De meeste seinen staan momenteel op groen voor de groothandel. De groei van de toegevoegde waarde is echter matig in vergelijking met die van de productievolumes (+3,5% groei in 2015 en 2016). Bovendien staat voor de langere termijn de positie van de groothandel in de productiekolom onder druk. Er zijn echter kansen volop, vooral op het vlak van verdere ketenintegratie en internationalisatie. De groothandel heeft met haar handelsgeest, kennis en netwerk een prima uitgangspositie om de rol van ketenregisseur op te pakken. "Een belangrijke voorwaarde om de waardecreatie te verhogen, is te investeren in innovatie en dan vooral in de digitale platforms", aldus sectormanager groothandel Marinus van der Meer.

Ketenregie + big data = internationaal succes
Groothandelaren zullen nú moeten investeren en innoveren om onderscheidend te blijven in de keten. De rol van internationale ketenregisseur ligt voor het grijpen, maar er zijn kapers op de kust. Andere partijen in de productiekolom zoals de producenten, de vervoerders en de retail kunnen in toenemende mate rechtstreeks leveren aan de eindklant, dankzij webshops en digitale B2B platforms zoals Amazon en Alibaba. De groothandel heeft echter iets wat andere sectoren in mindere mate hebben: handelsgeest en netwerken.

De digitale groothandel
Voorop lopen op het gebied van digitalisering is een voorwaarde voor succesvol internationaal zakendoen in de toekomst. Als de groothandel erin slaagt daarbovenop toegevoegde waarde te leveren dan is er een enorme (digitale) wereld te winnen voor de groothandel. Extra waardecreatie is mogelijk in de vorm van een flexibel businessmodel, transparantie, een uitgebreid productpakket en het snel kunnen leveren via meerdere distributiekanalen.

De wereld als markt
Er is te weinig focus op exportgroei buiten West-Europa. De in het rapport geschetste business cases uit zowel de food als non-food sector laten zien dat een mondiale afzetmarkt haalbaar is, maar dat dit veel geduld en persoonlijke inzet in de vorm van netwerken opbouwen en onderhouden, beursbezoek e.d. vergt, ook in het digitale tijdperk.

Meer informatie:
ING Economisch Bureau
Henk van den Brink
T: 06 – 1930 3153
E: Henk.van.den.Brink@ing.nl

ING Sectormanager Groothandel
Marinus van der Meer
T: 06 – 5069 2595
E: Marinus.van.der.Meer@ing.nl



Publicatiedatum: