Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Senioren: consumenten van de toekomst

De demografische verandering in Duitsland zorgt voor veranderingen in het consumptie- en voedingsgedrag van de Duitsers. De levensmiddelenhandel moet zich hierop instellen als het gaat om handelsconcepten, assortimentssamenstelling of bijvoorbeeld reclame-uitingen. Het 'Factbook Lebensmitteleinzelhandel 2016' van LPV-Media, dat in samenwerking met het 'EHI Retail Institute', de Anuga en het BVL gepubliceerd werd, levert nu betrouwbare cijfers, analyses en trendprognoses voor succesvolle bedrijfsbeslissingen.



Meer senioren dan kinderen
De levensmiddelenhandel en -industrie zijn nog niet voldoende ingesteld op oudere klanten. In 2000 lag het aandeel senioren aan de totale Duitse bevolking nog onder de 25 procent. Tot 2020 zal dit aandeel echter stijgen naar bijna één derde, en op de langere termijn zelfs naar 40 procent. Handelaren en producenten moeten bedenken dat het koopgedrag van de oudere generatie duidelijk verschilt van het koopgedrag van de jongere generaties en daarmee andere verwachtingen heeft van assortimenten, winkelvormgeving en service in de levensmiddelenhandel. Zo wensen oudere consumenten zich volgens het 'Nielsen Global Aging Report' onder andere beter leesbare productbeschrijvingen, kleinere porties, hulp bij het inpakken van de levensmiddelen en barrièrevrije kassa's. Over deze wensen zegt momenteel bijna de helft van de consumenten dat de realisering hiervan in de handel "moeilijk te vinden" is.

Met het ouder worden van de Duitse bevolking zijn er bovendien duidelijker veranderingen qua huishoudsamenstelling te zien. Alleen in de afgelopen tien jaar is het aandeel van de eenpersoonshuishoudens aan alle huishoudens gestegen van 15,6 naar 19,6 procent. Dit zorgt ervoor dat de industrie en de handel steeds individuelere eisen van hun klanten moeten vervullen en hun concepten qua verpakkingsgroottes, convenience-producten, vestigingskeuze en openingstijden moeten herzien.

Bron: www.ehi.org
Publicatiedatum: