Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Citronex blijft zich ontwikkelen in Poolse tomatenmarkt

2015 is een moeilijk jaar geweest voor de tomatenmarkt wegens de impact van het Russische embargo. Andrzej Kornafel van Citronex legt uit dat in reactie hierop Poolse telers hebben geprobeerd om zaken te doen met buurlanden, gezien Polen normaal grote volumes aan Rusland levert. Dit jaar is het grootste deel van de productie in Polen gebleven. Hierdoor hadden Poolse telers meer tomaten beschikbaar en hebben de prijzen onder druk gestaan.

Ondanks deze omstandigheden zegt Andrzej dat Citronex al jaren werkt aan het aanpassen aan de veranderende Poolse markt. "Supermarktketens vragen om hoge kwaliteit en hoewel er vraag is, is dit meestal naar goede kwaliteit en de beste variëteiten. We hebben ons gespecialiseerd in kwalitatief hoogwaardige producten, dus voor ons is de situatie gunstig." Dit blijkt ook uit de omzetcijfers van Citronex, die elk jaar weer groeien.7

 
Het bedrijf heeft succes gehad met zijn langetermijnplannen en laat zich daarom niet ontmoedigen door de situatie die door het embargo is ontstaan. "Als we naar moderne glastuinbouw kijken, is Citronex nu al de grootste tomatenteler in Polen. We willen doorgaan met investeren, omdat kwalitatief hoogwaardige producten de toekomst zijn voor de Poolse markt," zegt Andrzej. "Daarbij, met de beste technologieën die in onze kassen worden toegepast (zoals groeilampen in de winter), is onze productie toegenomen vergeleken met vorig jaar."

Wat ontwikkeling betreft is Citronex momenteel bezig met het bouwen van een nieuwe kas met een oppervlakte van 17 hectare, waarmee de bestaande 33 hectare wordt aangevuld. "Volgend jaar beginnen we met de bouw van op zijn minst vijf hectare extra," zegt Andrzej.
 

 
Citronex is ook bezig met de ontwikkeling en introductie van nieuwe variëteiten. "We staan open voor nieuwe variëteiten als onze klanten erom vragen en momenteel testen we er een paar. In Polen zijn framboostomaten (roze vleestomaten) het meest populair. Dat is de variëteit, die mensen normaal in kleine privékassen telen en de soort waar wij in zijn gespecialiseerd."

Andrzej wijst op het belang van specialiseerde productie, van bijvoorbeeld trostomaten, pruimtomaten, cherry-tomaten of zoete tomaten. Citronex verwacht zijn omzet te ontwikkelen op markten in Duitsland en Centraal-Europa. Over het algemeen verwacht het bedrijf dit jaar in totaal 19 miljoen kilo te produceren, verspreid over alle variëteiten.

Voor meer informatie:

Andrzej Kornafel
Citronex
Tel.: +48 757721943
Fax: +48 757721945
E-mail: andrzej.kornafel@polskiepomidory.com
www.citronex.pl
 
Publicatiedatum: